Na targach InnoTrans w Berlinie Stadler zaprezentował piętrowy zespół trakcyjny KISS, zbudowany dla ÖBBpersonalverkehr AG. Oficjalna prezentacja pojazdu odbyła się w środę 25 września. Docelowo do przewoźnika trafić ma 186 zespołów trakcyjnych.
Pociągi Kiss dostarczane są do ÖBBpersonalverkehr AG w kilku wariantach: czteroczłonowych(transport lokalny), sześcioczłonowych (transport dalekobieżny) oraz pięcio- i sześcioczłonowych.
– W przyszłości będą stanowić nowoczesne, przyjazne pasażerom i środowisku rozszerzenie floty Cityjet i Railjet, którą ÖBB wykorzystuje w lokalnym i dalekobieżnym transporcie pasażerskim – informuje Stadler.
Nowy Cityjet do tej pory znany był od zewnątrz. W trakcie targów InnoTrans producent pokazał pojazd od środka. Czego spodziewać się mogą podróżni? Przede wszystkim wygodnych foteli, automatycznej klimatyzacji, gniazdek elektrycznych w każdym rzędzie siedzeń, darmowego Wi-Fi, monitorów z informacjami w czasie rzeczywistym i monitoringu wideo.
– Pociągi regularną eksploatację rozpoczną na początku 2026 r. – zapowiada przewoźnik. – Łącznie zamówiliśmy 109 pociągów.
Niskopodłogowe wejścia zapewniają dostęp bez barier, a wielofunkcyjne powierzchnie przy wejściach/wyjściach pozwalają na przechowanie bagażu. Dla osób poruszających się na wózkach inwalidzkich dostępne są miejsca ze stolikami przyściennymi o regulowanej wysokości.
Czteroczęściowe pociągi miejskie mają długość ok. 105 m i mogą pomieścić 373 osoby, a sześcioczęściowe zestawy mają długość ok. 160 m i mogą pomieścić do 593 pasażerów. Maksymalna prędkość piętrowych zespołów trakcyjnych wynosi 160 km/h, a moc 4000 kW.