Analizy Tramwaje

System liczenia pasażerów w gdańskiej komunikacji miejskiej

Żaden system SLP nie umożliwia zbierania danych dotyczących źródeł i celów podróży, tj. przebiegów podróży poszczególnych pasażerów. Jego funkcją jest jedynie określanie liczby wejść i wyjść na kolejnych przystankach na trasie oraz przedstawianie informacji o międzyprzystankowych potokach pasażerskich. Na potrzeby takich bieżących operacji jak m.in. optymalizacja przydziału taboru do linii lub częstotliwości jej kursowania, pomiary wykonane przez system SLP w zupełności wystarczą.

SLP W SIECI GDAŃSKIEGO TRANSPORTU ZBIOROWEGO

Wg danych Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku, w system zliczania pasażerów wyposażonych jest 30% tramwajów i 42% autobusów w sieci. Wszystkie pojazdy należą do operatora Gdańskich Autobusów i Tramwajów Sp. z o.o. (dane z października 2022 r.). Odsetek ten stopniowo rośnie, ponieważ każdy nowo zamawiane pojazdy transportu zbiorowego w Gdańsku są wyposażone w system SLP. Otrzymują go także tramwaje poddawane modernizacjom lub naprawom głównym, takie jak Pesa 120NaG Swing, oraz Düwag N8C z napędem asynchronicznym Enika.

ZTM w Gdańsku regularnie bada frekwencję potoków pasażerskich z wykorzystaniem tymczasowej alokacji taboru tramwajowego. Badania dla całej sieci tramwajowej wykonywane są najczęściej w przedziale czasowym nie dłuższym niż miesiąc, o zbliżonej charakterystyce dni (pozbawionych świąt, imprez masowych itp.). W ciągu badań zakłada się obsługę wszystkich linii tramwajowych przez tabor wyposażony w system SLP. Ze względu na ograniczoną liczbę pojazdów posiadających system SLP, badania podzielone są na kilka tur. W przypadku autobusów, ze względu na większy odsetek pojazdów wyposażonych w system SLP, badania prowadzone są na bieżąco z wykorzystaniem przypadkowej alokacji taboru.

PRAKTYCZNE ZASTOSOWANIA SLP W GDAŃSKIEJ SIECI

Kartodiagram popytu sieci tramwajowej

Na podstawie danych z SLP, posiadanych przez Zarząd Transportu Miejskiego w Gdańsku, możliwe jest uproszczone określenie odcinkowego popytu dla całej sieci tramwajowej, dla jednego kierunku (dominującego) w godzinie szczytu popołudniowego. Zebrane dane są efektem zaplanowanych badań z wykorzystaniem alokacji taboru wyposażonego w SLP. Uzyskano łącznie 33.019 wierszy wyselekcjonowanych danych dla wszystkich linii tramwajowych, gdzie każdy wiersz reprezentuje jedno zatrzymanie na przystanku.

Kierunek dominujący określa się jako charakteryzujący się większym napełnieniem w ramach słupka, pary słupków lub grupy słupków przystankowych o tej samej nazwie. Przyjęto brak rozróżnienia graficznego kierunków dominujących ze względu na tożsame przebiegi linii w przeciwnych kierunkach. Napełnienie pojazdów w kierunku dominującym jest decydujące w zakresie tworzenia oferty przewozowej, ze względu na maksymalne występujące potoki ruchu.

Liczba pasażerów dojeżdżających na plażę

Zarząd Transportu Miejskiego w Gdańsku otrzymuje regularnie pytania dot. opracowania danych nt. popytu na przewozy w określonych lokalizacjach. Przykładem takiego generatora ruchu jest plaża na Stogach. Występuje tam ruch typowo sezonowy, zależny zarówno od pory roku, jak i występującej pogody. Dzięki wynikom z SLP można oszacować dzienną liczbę korzystających z tramwajów dojeżdżających do przystanku Stogi Plaża.

Dodaj komentarz