PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. dopuściły do stosowania na swoich liniach system smarowania CL-E1ws BA. MMR Group TransComfort zakończył poligon badawczy na linii kolejowej nr 94 Kraków Płaszów-Oświęcim.
System smarowania CL-E1ws BA marki ELPA aplikuje środek smarny za pomocą modułów dozujących na precyzyjnie określone powierzchnie szyny, w wyniku najazdu koła pojazdu szynowego na mechaniczną jednostkę napędową. Rozprowadzony przez koło środek smarny CHFC obniża zużycie szyny nawet do 3,3 razy, redukuje hałas tarcia o szynę do 99,9%, a także zmniejsza zużycie kół pojazdów szynowych.
System smarowania posiada mechaniczny moduł napędowy. Służy on do zasilania urządzenia bezpośrednio za pomocą elastycznego wału, podłączonego z jednej strony do mechanicznego siłownika napędowego zasilanego energią kinetyczną z kół pojazdu szynowego, a z drugiej strony do modułu dozowania urządzenia. System smarowania CL-E1ws BA nie wymaga zewnętrznego źródła energii elektrycznej i czujnika koła, może być zdalnie monitorowany za pośrednictwem poczty elektronicznej lub telefonu.
W połowie 2022 r. MMR Group TransComfort zakończył roczny poligon badawczy systemu smarowania szyn kolejowych CL-E1ws BA. Urządzenie pracuje na linii kolejowej nr 94 Kraków Płaszów-Oświęcim (8,100 km, promień łuku kołowego R=301,5 m). Badania końcowe przeprowadzone przez przedstawicieli Politechniki Krakowskiej wykazały, iż po zastosowaniu materiału smarnego CHFC:
- droga hamowania przy kilku prędkościach, w tym maksymalnej dla linii, nie uległa wydłużeniu,
- opór elektryczny na styku koło-szyna nie zmienił się – zarówno przed, jak i po zastosowaniu CHFC był zerowy,
- tempo zużycia bocznego szyn obniżyło się.
Efektem pomyślnie zakończonego poligonu badawczego jest uzyskanie dopuszczenia systemu smarowania CL-E1ws BA do stosowania na liniach kolejowych zarządzanych przez PKP PLK.