Ogromne tempo prac i sprawna organizacja robót widoczne są we wszystkich trzech miejscach, gdzie prowadzone są roboty związane z torową rewolucją. Jeszcze niedawno tramwaje jeździły po wyeksploatowanych już szynach, a w centrum miasta spawane są już nowe rozjazdy i trwa budowa peronów przystankowych.
Każdy dzień przynosi nowości na jednym z największych placów budowy w naszym mieście. Prace prowadzone są jednocześnie na 3 odcinkach. Na Placu Żołnierza w zeszłym tygodniu prowadzone były roboty związane z zabudową rur osłonowych i istniejącego ciepłociągu, układaniem i zagęszczeniem warstwy stabilizacji czy spawaniem rozjazdu. Na Niebuszewie wykonywane były między innymi prace instalacyjne, wodno-kanalizacyjne i drogowe. Na ulicy Małopolskiej trwał montaż odwodnienia liniowego, widoczny jest też zarys nowego peronu tramwajowego.
Najbliższy czas to między innymi:
- Prace rozbiórkowe – dalsza rozbiórka istniejącego torowiska i jezdni na skrzyżowaniu pl. Żołnierza Polskiego i Al. Niepodległości
- Wykonanie koryta torowego wraz z podbudowami na pl. Żołnierza Polskiego
- Wykonanie podbudów drogowych na Niebuszewie
- Frezowanie istniejącej jezdni wraz z rozbiórką podbudów na ul. Matejki
- Wykonanie betonowej zabudowy torów między Bramą Królewską, a ul. Mazowiecką oraz wzdłuż Alei Kwiatowej
- Prace związane z wykonaniem torowiska na całym odcinku – spawanie i montaż szyn, wykonanie podlewów
- Budowa peronu tramwajowego w ciągu ul. Matejki – prace brukarskie
- Budowa i przebudowa istniejących sieci wodociągowych
- Montaż koryt odwodnieniowych w ciągu torowiska
- Wykonanie kanalizacji kablowej pod sygnalizację świetlną wzdłuż pl. Żołnierza Polskiego
- Montaż nowych fundamentów pod słupy trakcyjne
Jest to jedna z największych inwestycji w naszym mieście, a z pewnością najbardziej skomplikowane logistycznie zadanie realizowane w Szczecinie. Projekt przebudowy torowiska wraz z siecią trakcyjną w ciągu al. Niepodległości 3 pl. Żołnierza Polskiego — Matejki — al. Wyzwolenia — pl. Rodła — rondo Giedroycia — Dworzec Niebuszewo zakłada poprawę infrastruktury tramwajowej na łącznym odcinku około 8 kilometrów toru pojedynczego, ale także kompleksowo odpowie na potrzeby pasażerów komunikacji miejskiej, pieszych, rowerzystów i kierowców. Poprawi ich komfort i bezpieczeństwo. Zadanie jest skomplikowane i wymagające, zostało podzielone na kilka etapów.
Zakres robót obejmuje:
- przebudowę torowiska w al. Niepodległości oraz al. Wyzwolenia do ronda Giedroycia,
- przebudowę torowiska w ciągu ul. Kołłątaja, ul. Asnyka,
- przebudowę pętli Dworzec Niebuszewo,
- przebudowę torowiska w ciągu pl. Żołnierza Polskiego, ul. Matejki i ul. Piłsudskiego,
- przebudowę placu Rodła i placu Żołnierza Polskiego,
- przebudowę torowiska wraz z siecią trakcyjną w pasie rozdziału na odcinkach wydzielonych oraz przebudowę całej ulicy na odcinkach torowiska wbudowanego w jezdnię (łącznie ok. 8034 mtp),
- nadanie priorytetu dla komunikacji miejskiej na całym odcinku poprzez wykonanie pasów autobusowo-tramwajowych,
- budowę przystanków „wiedeńskich” tramwajowych/przebudowę peronów przystankowych,
- integrację przestanków autobusowych i tramwajowych,
- ułatwienie przesiadek, poprawa komfortu obsługi pasażerów,
- budowę wydzielonych miejsc postojowych,
- budowę pasów rowerowych,
- przebudowę chodników oraz zjazdów,
- przebudowę sieci trakcyjnej,
- przebudowę oświetlenia ulicznego,
- przebudowę sygnalizacji świetlnej wraz ze zmianą organizacji ruchu.
Przypominamy, że wykonawca — ZUE S.A ma 720 dni kalendarzowych od dnia podpisania umowy na zadanie pod nazwą „Przebudowa torowiska wraz z siecią trakcyjną od pl. Żołnierza do pętli Niebuszewo oraz w ciągu pl. Żołnierza Polskiego — ul. Matejki — ul. Piłsudskiego (do pl. Rodła)”. Wartość umowy to 174 429 663,24 zł.