Zapowiedział, że będzie to możliwe dzięki kluczowym działaniom, którymi są:
- jak najbardziej optymalne wykorzystanie energii, którą mamy teraz
- pozyskanie energii zielonej (magazyny energii zasilane ze źródeł odnawialnych – projekt nie tylko na papierze, tylko istnieje już, działa np. w Garbcach)
- pozyskiwanie wodoru
Do pozyskania energii zielonej planowane są również magazyny energii zasilane ze źródeł odnawialnych.
-Ten projekt nie istnieje tylko na papierze, tylko istnieje już, działa np. w Garbcach – mówił.
Jako ostatni głos w debacie TOGETAIR 2022 zabrał Michał Zięba:
– Budowa OZE w pobliżu linii kolejowych czy podstacji trakcyjnych to jeden z najłatwiejszych sposobów zapewnienia zielonej energii. Odleglejszą, ale może docelową przyszłością jest stworzenie w prawie energetycznym mechanizmów, które pozwolą produkować energię zieloną na Pomorzu i sprzedawać ją do sieci trakcyjnej na południu Polski. Chodzi o tzw. znakowanie energii i system rozproszony i magazyny energii się dobrze sprawdzą w takim systemie – mówił.
Kolej byłaby też wdzięcznym odbiorcą energii z fotowoltaiki.
-Kolej to ok. 3-4% energii elektrycznej zużywanej i produkowanej w Polsce. Jest to pewien kawałek tortu, odbiorca stabilny, wypłacalny i też CSRowy, czyli zielony. Jestem zwolennikiem radykalnych silnych regulacji na poziomie unijnym, aby postawić na kolej mocniej, jako najbardziej efektywny i najbardziej zielony środek transportu.
Paneliści TOGETAIR 2022:
- Tomasz Buczyński, Dyrektor Departamentu Kolejnictwa, Ministerstwo Infrastruktury
- Artur Martyniuk, Prezes Zarządu Polregio S.A., Polregio
- Marek Chraniuk, Prezes Zarządu PKP Intercity, PKP Intercity S.A.
- Wojciech Dinges, Zastępca Dyrektora Departamentu Komunikacji i Transportu, GZM
- Piotr Majerczak, Członek Zarządu, dyrektor ds. utrzymania infrastruktury, PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
- Dorien Rookmaker, Członek komisji TRAN, Parlament Europejski
- Michał Zięba, Partner Zarządzający, HANTON Kancelaria Prawna
Moderator: Krzysztof Olszewski, redaktor WP.pl