Liczymy, że w najbliższych latach uda nam się znacząco poprawić wynik z 2022 roku. Pomogą nam w tym między innymi wielomiliardowe inwestycje taborowe, infrastrukturalne, jak również rozwój sprzedaży przez kanały zdalne. Dzięki tym działaniom moda na kolej stanie się jeszcze bardziej powszechna.
Pojawiły się informację, że zamierzacie sprzedawać bilety także w hotelach czy stacjach benzynowych. Czy to prawda?
Jest szansa, że już wkrótce bilety PKP Intercity będą dostępne w sklepach spożywczych, kioskach lub na stacjach benzynowych. Rozwijamy model sprzedaży agencyjnej biletów i zachęcamy do współpracy firmy obsługujące stacjonarne punkty sprzedaży. Otwieramy się na współpracę z następnymi partnerami, szukając w ten sposób kolejnych sposobów dotarcia do klientów. Współpraca z zewnętrznymi partnerami jest możliwa dzięki polityce ujednoliconych warunków handlowych, którą wprowadziliśmy we wrześniu 2021 roku. Nowy model sprzedaży agencyjnej znacznie upraszcza kwestie formalne związane z rozpoczęciem współpracy.
Dla potencjalnych partnerów to szansa na sprzedaż biletów na jasnych i atrakcyjnych zasadach. A jak pokazują nasze wyniki, popularność PKP Intercity stale rośnie. Ten trend utrzyma się w najbliższych latach, dlatego dążymy do tego, aby zakup biletów na połączenia PKP Intercity był jak najłatwiejszy dla podróżnych. Nasza dotychczasowa współpraca z partnerami w ramach ujednoliconych warunków handlowych i rozwój zdalnych kanałów sprzedaży pokazuje, że podróżni bardzo chętnie korzystają z nowych możliwości zakupu biletów PKP Intercity.
„Będzie alkohol na dworcach”- dla wielu mediów to najważniejsze co wyczytali z Pana 10- punktowej propozycji zmian na kolei. Dla Pana ważniejsze są jednak inne z przedstawionych kwestii?
Kwestia umożliwienia sprzedaży alkoholu na dworcach kolejowych jest jedną z propozycji w przedstawionym przeze mnie planie proponowanych zmian. Moje pomysły dotyczą różnych obszarów, jednocześnie tworząc propozycję tego, jak umożliwić jeszcze szybszy rozwój polskiej kolei. Ważną kwestią jest uwolnienie dodatkowych środków na inwestycje i wprowadzenie rozwiązań, które bezpośrednio przełożą się na komfort podróży koleją i przyjazność proponowanej oferty. Niezwykle istotne jest silniejsze osadzenie kolei w polskim systemie transportowym. W ten sposób zyskamy nowe narzędzia do tego, aby przekonywać Polaków do wyboru pociągu zamiast samochodu, co będzie miało bardzo duże korzyści dla środowiska.
Jakie są argumenty za umożliwieniem sprzedaży alkoholu na dworcach?
Na tę kwestię warto spojrzeć z dwóch perspektyw. Brak możliwości sprzedaży alkoholu na dworcach kolejowych sprawia, że prowadzenie lokalu gastronomicznego na dworcu jest po prostu nieopłacalne. W efekcie mamy puste lokale i mniejsze wpływy dla PKP z najmu. To także mniej miejsc pracy, a także uboższa oferta dla pasażerów. A na tę staramy się patrzeć jak najszerzej – podróż to nie tylko sam przejazd, lecz także zakup biletu czy czas oczekiwania na pociąg. A dla wielu podróżnych miłą opcją byłoby oczekiwanie na przyjazd pociągu przy kieliszku wina w gronie znajomych lub z dobrą książką.
„[…] Wierzymy w kreatywność i możliwości polskiej kadry akademickiej i młodych ludzi. […]”- to Pana słowa odnoszące się do konkursu dla studentów i kadry naukowej uczelni oraz pracowników jednostek naukowo-badawczych. Jaki jest jego cel?
Uruchomiony przez nas w marcu konkurs „Kolej na naukę – #IC2030”, jest skierowany do studentów i kadry naukowej uczelni oraz pracowników jednostek naukowo-badawczych, którzy mogą wchodzić w skład start-upów. Jego celem jest umożliwienie przedstawicielom tych środowisk podzielenia się pomysłami na nowe, innowacyjne rozwiązania, które będą odpowiedzią na wyzwania wynikające ze strategii inwestycji oraz rozwoju PKP Intercity. Konkurs jest częścią naszej stale rozszerzanej współpracy ze środowiskiem naukowym i ze szkolnictwem wyższym w Polsce.