Podpisaliście z Ministerstwem Infrastruktury umowę PSC (z ang. Public Service Contract) o świadczenie przez PKP Intercity usług publicznych w zakresie międzywojewódzkich kolejowych przewozów pasażerskich. Czy mogę prosić o szczegóły?
Umowę PSC (z ang. Public Service Contract) na świadczenie usług publicznych w zakresie międzywojewódzkich kolejowych przewozów pasażerskich w latach 2021-2030 podpisaliśmy z końcem zeszłego roku. Wartość umowy wynosi ponad 21 mld zł. Celem tego jest zwiększenie udziału transportu kolejowego w rynku przewozów pasażerskich i dalszy rozwój kolei jako najbardziej ekologicznego środka transportu zbiorowego. Dzięki nowej umowie PSC, stanowiącej gwarancję dla pozyskiwania finansowania zewnętrznego, a także z wykorzystaniem środków własnych, możliwe będą inwestycje taborowe na kwotę ponad 19 mld zł, które będą realizowane do 2030 roku. Planowane inwestycje obejmują m.in.: zakup 38 składów wagonowych, piętrowych typu push-pull do obsługi połączeń międzyaglomeracyjnych (np. Warszawa – Łódź, Kraków – Katowice) wraz z 45 lokomotywami wielosystemowymi dostosowanych do prędkości 200 km/h oraz zakup ponad 500 nowych wagonów, dostosowanych do prędkości nie mniejszej niż 200 km/h. W planach jest też modernizacja blisko 500 wagonów kursujących z prędkością 160 km/h i 200 km/h, a także zakup 63 (+ opcja 32) lokomotyw wielosystemowych prowadzących pociągi z prędkością 200 km/h oraz zakup 16 lokomotyw hybrydowych, spalinowo – elektrycznych o prędkości maksymalnej w trakcji elektrycznej 160 km/h i w trakcji spalinowej 120 km/h. Tabor wzmocnimy równie 20 składami zespolonymi o napędzie hybrydowym i prędkości max. do 160 km/h.
To zapewni pasażerom komfortowe i bezpieczne warunki podróżowania. Dzięki temu kolej ponownie będzie najchętniej wybieranym środkiem transportu do podróży długodystansowych, zmniejszy się negatywne oddziaływanie na środowisko poprzez przyciągnięcie osób dotychczas korzystających z transportu indywidualnego. We wrześniu 2020 r. podczas badania satysfakcji z podróży w pociągach PKP Intercity zbadaliśmy m.in. kwestię podejścia podróżnych do ekologii. W badaniu wzięło udział 801 pasażerów naszych pociągów. Według deklaracji 44% pasażerów PKP Intercity kwestie związane z ekologią mają wpływ na to jaki środek transportu oni wybierają. Widać więc wyraźnie, że dbałość o ekologię jest jednym z istotnych czynników, które mają wpływ na decyzje konsumentów.
Ten rok to przede wszystkim Europejski Rok Kolei. W związku z tym bardzo duży nacisk kładzie się na Zrównoważony Ład. Jakie działania w tym kierunku chce lub podejmuje PKP Intercity?
Rozwój kolei jako najbardziej ekologicznego środka transportu zbiorowego jest jednym z głównych celów nowej, dziesięcioletniej umowy na świadczenie usług publicznych, którą PKP Intercity podpisało z Ministerstwem Infrastruktury. Zrównoważony transport to jedno z założeń Europejskiego Zielonego Ładu, który jest kompleksową strategią Unii Europejskiej dotyczącą ochrony środowiska oraz przeciwdziałania zmianom klimatycznym.