Zakończyły się prace przy budowie nowoczesnego, zintegrowanego węzła przesiadkowego na al. św. Jana Pawła II w Toruniu. Pierwsi pasażerowie skorzystają z niego w sobotę 27 lutego o godz. 10.00. Dotychczasowe przystanki komunikacji miejskiej w rejonie pl. Rapackiego nie będą już funkcjonowały. Co ważne, na nowym węźle powstanie tzw. „zielony przystanek”.
Inwestycja za prawie 66,9 mln zł brutto zmieniła możliwości pojazdów komunikacji miejskiej w obrębie Starego Miasta. Do tej pory funkcjonował tam jeden węzeł przesiadkowy (w Al. Solidarności), umożliwiający sprawne przesiadanie się między autobusami i tramwajami. Teraz powstał kolejny – na pl. Rapackiego, przed mostem drogowym im. J. Piłsudskiego. Wraz z nim zmienił się także układ torowy.
Wcześniej pasażerowie, aby przesiąść się z autobusu na tramwaj, musieli pokonać ok. 20-metrowej szerokości ulicę. Teraz będzie to możliwe na jednym przystanku, złożonym z dwóch platform.
Przejść przez ulicę trzeba tylko, by dotrzeć na platformę, ale nad bezpieczeństwem przechodniów będzie czuwała sygnalizacja świetlna. Została ona zaprogramowana w taki sposób, aby każdy zdążył bezpiecznie przejść przez ulicę.
Zintegrowany węzeł przesiadkowy zostanie oddany do użytku w sobotę 27 lutego o godz. 10.00. Przejmie on funkcję wszystkich dotychczasowych przystanków komunikacji miejskiej zlokalizowanych w rejonie pl. Rapackiego tj. przystanków tramwajowych w ul. Chopina oraz przystanków autobusowych w al. św. Jana Pawła II. Teraz autobusy linii dziennych nr 10,11,12,13,14,20,22,27,32,36 oraz linii nocnych: 01 i 03 jak także tramwaje linii 1,1N, 2 i 3N będą zatrzymywały się na nowym węźle.
Komunikacja miejska będzie funkcjonowała tak jak dotychczas, rozkłady jazdy pozostaną niezmienione. Niezależnie prowadzone będą obserwacje ruchu w rejonie węzła, jeśli zajdzie taka potrzeba, rozkłady jazdy zostaną dostosowane do nowych warunków.
Jak wyglądać będzie węzeł przesiadkowy? Obiekt został szczegółowo zaplanowany – także w sferze wizualnej i funkcjonalnej.
– Oba perony zostały wyposażone w dziesięciowierszowe tablice dynamicznej informacji pasażerskiej, zamontowane na słupach przy wejściu na perony oraz trzywierszowe, podwieszone do konstrukcji wiat. Na obu peronach przygotowano miejsce do podłączenia biletomatów. Po wyłonieniu dostawcy, urządzenia staną w wyznaczonych miejscach – czytamy na oficjalnej stronie miasta Torunia.
Węzeł składa się z dwóch ok. 75-metrowych platform o szerokości 3 metrów. Nawierzchnia peronu jest podgrzewana, by w okresie przymrozków nie zalegał na niej lód i śnieg. Wszystko jest zadaszone. Wiosną miasto przeprowadzi tam nasadzenia, by rośliny zielone pokryły tylne ściany wiaty.
Bluszcz, który z czasem obrośnie wiaty będzie pełnił nie tylko funkcję estetyczną, ale dawał ochronę przed promieniami słonecznymi i pochłaniał zanieczyszczenia powietrza generowane przez ruch drogowy. Wiaty są wyposażone w ławeczki z oparciem, kosze na śmieci, podświetlane gabloty z rozkładami jazdy i gabloty reklamowe.
Całość zostanie odgrodzona od drogi, by zapewnić pasażerom maksymalne bezpieczeństwo. Węzeł przesiadkowy został dostosowany do potrzeb wszystkich podróżnych – także tych o ograniczonych możliwościach ruchowych.
– Krawężniki na przejściach przez jezdnie i torowisko mają wysokość zaledwie dwóch centymetrów. Pozostawienie tej różnicy było konieczne, gdyż stanowi ona element ostrzegawczy dla osób niewidomych lub niedowidzących – czytamy na torun.pl.
Dla komfortu pasażerów, w tablicach informacji pasażerskiej zastosowano odpowiedni kontrast, by wyświetlane komunikaty były czytelne. Tablice wyposażone zostały także w funkcję informacji dźwiękowej dla osób niewidomych. Komunikaty głosowe emitowane będą po wciśnięciu przycisku z wypukłym opisem zainstalowanym na słupie, na którym zamontowana jest tablica.
Udogodnieniem jest także system informacji fakturowej – płytki ostrzegawcze i reliefowe powierzchnie prowadzące oraz system wizualny – żółty pas bezpieczeństwa.
Dźwięk towarzyszący sygnalizacji świetlnej dla pieszych zostanie dostosowany do otoczenia.
Nowy węzeł został zaprojektowany tak, by nie zaburzać krajobrazu pobliskiego Zespołu Staromiejskiego wpisanego na światową listę dziedzictwa UNESCO.
Więcej o inwestycji pisaliśmy poniżej: