Co ważne – zgodnie z decyzją Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Bydgoszczy wzdłuż ul. Watzenrodego pozostawiono bezdrzewny pas. Jest to korytarz dla nietoperzy przemieszczających się tamtędy z okolicznych lasów. W zamian za to zdecydowano o wprowadzeniu w tym rejonie wielkopowierzchniowych łąk kwietnych. Urządzono je także wzdłuż ul. Polnej.
25 procent torów więcej
Po wybudowaniu nowej trasy długość torów tramwajowych w Toruniu wzrosła o ok. 25 procent, a torunianie zyskali dwie nowe linie tramwajowe: nr 3 na trasie Motoarena – Heweliusza i nr 6 – na trasie Olimpijska – Heweliusza. Daje to pasażerom możliwość wygodnych połączeń. Linia nr 3 to dystans 10,5 km pokonywany w 33 minuty, a linia nr 6 – najdłuższa linia w mieście – liczy 13,75 km, a czas przejazdu zajmuje 38 minut.
Uruchomienie nowego odcinka wzbogaciło ofertę przewozową na pozostałych trasach, m.in. na trasie z wschód – zachód, umożliwiając dogodny dojazd mieszkańcom do centrum miasta, jak i na północ. Daje to pasażerom możliwość wygodnych połączeń.
Powstaniu infrastruktury torowej na nowej trasie towarzyszyła przebudowa układu drogowego i infrastruktury podziemnej. W efekcie torunianie zyskali nowe jezdnie, chodniki i drogi rowerowe, nowe przyłącza energetyczne i wodociągowe, kanalizację deszczową i sanitarną oraz sieć teletechniczną, które będą im służyły przez kolejne długie lata.
Pierwszy przejazd techniczny nowo wybudowaną trasą odbył się 3 sierpnia, a 25 sierpnia, po 697 dniach budowy, nastąpiło otwarcie nowej linii. Parada tramwajów powiozła pasażerów na zorganizowany z tej okazji festyn BiT-City „Załaduj się dobrą energią”, który odbył się przy ul. Grasera.
Podczas parady tramwajów można było podziwiać artystyczne aranżacje zdobiące dziesięć przystanków wzdłuż nowej linii tramwajowej. Projekty graficzne wykonane zostały przez toruńskich artystów, a nazwy przystanków nawiązują do dobrej energii: np. „Przystanek uśmiechu”, „Przystanek życzliwości”, „Przystanek uskrzydlony”, „Przystanek dobrego słowa”. Na kilku z tych przystanków podczas parady odbyły się animacje dla uczestników.
Strzał w dziesiątkę
Regularne, rozkładowe kursy tramwajów nową trasą ruszyły 1 września 2023 r. Inwestycja okazała się strzałem w dziesiątkę i od początku cieszy się wśród pasażerów popularnością. Z szacunkowych danych wynika, że przez rok funkcjonowania z nowo utworzonych linii nr 3 i 6 skorzystały łącznie ponad trzy miliony pasażerów!
– Opiekuję się wnukami, więc praktycznie codziennie jeżdżę ze Skarpy na ul. Strobanda. Ten tramwaj to dla mnie wybawienie. Jak linii jeszcze nie było, jeździłam z przesiadkami albo mąż mnie zawoził samochodem, a zięć odwoził. Czasem, jak trafiliśmy na korek, taka podróż trwała długo. Teraz, tramwajem, jest szybko i wygodnie, pół godzinki i jestem na miejscu – mówi 62-letnia pasażerka.
– Ja teraz to co dwa-trzy dni jadę na targowisko po świeże warzywa i owoce. Mieszkam przy Długiej, więc mam parę kroków na przystanek. Jak nie było tego tramwaju, to mi się nie chciało, ale teraz to obowiązkowo. I szybko, i wygodnie – cieszy się 80-letnia Emilia.