3 grudnia 2023 r. o godz. 10:06 na stacji kolejowej w Jaszczowie doszło do tragicznego w skutkach wypadku, w którym zginęło dwóch pracowników PKP Polskich Linii Kolejowych. Opublikowany właśnie raport Państwowej Komisji Badania Wypadków Kolejowych (PKBWK) jednoznacznie wskazuje, że do zdarzenia doszło wskutek szeregu zaniedbań organizacyjnych i błędów proceduralnych.

Wypadek, którego można było uniknąć
Pociąg POLREGIO ROM 22401 relacji Lublin Główny – Zamość Szopinek potrącił dwóch pracowników wykonujących prace odśnieżające przy rozjeździe nr 1 w torze pierwszym. Pomimo dobrej widoczności, sygnału ostrzegawczego i uruchomionego hamowania awaryjnego, pracownicy nie zareagowali. Jeden z nich zginął na miejscu, drugi zmarł w szpitalu.
Przyczyny bezpośrednie i przyczyniające się
Jak wynika z raportu, pracownicy wykonywali zadania bez wyznaczonego sygnalisty i bez stałego nadzoru. Dodatkowo, mistrz automatyki – który zgodnie z planem miał nadzorować prace – sam obsługiwał hałaśliwą spalinową dmuchawę plecakową, skutecznie zagłuszając dźwięki otoczenia, w tym nadjeżdżający pociąg.
Komisja wskazała również na brak komunikacji między dyżurnym ruchu a pracownikami torowymi. Dyżurny nie powiadomił ich o nadjeżdżającym pociągu, ani nie przekazał maszyście informacji o obecności ludzi na torze.
Błędy systemowe
Raport zwraca uwagę na systemowe uchybienia po stronie PKP PLK. Zatwierdzony Plan Zimowy 2023/2024 dopuszczał stosowanie dmuchaw spalinowych bez uprzedniej oceny ryzyka oraz bez określenia zasad ich bezpiecznego użytkowania. Brak skutecznego systemu ostrzegania i komunikacji w takich warunkach został uznany za poważną lukę w procedurach bezpieczeństwa.
Zalecenia i konsekwencje
PKBWK wydała szereg zaleceń, w tym:
-
wprowadzenie procedur bezpieczeństwa przy pracy z dmuchawami spalinowymi,
-
przegląd i modernizacja systemów monitoringu w stacji Jaszczów,
-
kontrola jakości i synchronizacji zapisów rejestratorów pokładowych w pojazdach kolejowych.
W wyniku zdarzenia zablokowano oba tory szlaku Minkowice – Jaszczów na ponad 4 godziny. Opóźnionych zostało łącznie 35 pociągów, a łączny czas opóźnień przekroczył 2700 minut.