Część wyremontowanej trasy PST pomiędzy mostem Teatralnym a przystankiem Słowiańska została udostępniona wcześniej niż zakładano, czyli już 24 grudnia 2022 roku. Od tego czasu znów tramwaje kursują między centrum miasta a przystankiem Słowiańska. Od 13 maja pojadą całą trasą do pętli na os. Sobieskiego.
Wkrótce MPK Poznań przedstawi szczegóły dotyczące linii, które wrócą na PST i przygotowywanego nowego układu komunikacyjnego obowiązującego od 13 maja.
Krzysztof Dostatni: Tramwaje wrócą na modernizowane torowiska [WYWIAD]
Choć tramwaje wrócą na PST już 13 maja, nie oznacza to całkowitego zakończenia prac. W związku z dążeniem do jak najszybszego oddania do eksploatacji tej newralgicznej dla mieszkańców trasy, po wznowieniu ruchu tramwajowego zaplanowano jeszcze roboty okołotorowe, wykończeniowe i porządkowe. Powinny się one zakończyć w czerwcu.
Obecnie na placu budowy
Już od wielu tygodni coraz bardziej widoczne dla każdego jest bardzo duże zaawansowanie prac remontowych na trasie PST. Zakończono układanie oraz montaż szyn i podkładów na całym odcinku trasy. Pomiędzy przystankami Słowiańska i Lechicka/Poznań Plaza wykonano regulację i profilowanie torów przy użyciu podbijarki torowej. Obecnie trwa szlifowanie szyn.
Częściowo podbite jest także torowisko na fragmencie od Lechickiej do przystanku Szymanowskiego, gdzie do uzupełniania tłuczniem wykorzystano specjalistyczne wagony kolejowe. Zastosowanie takiej technologii przy modernizacji trasy tramwajowej miało kluczowe znaczenie i umożliwiło szybsze wykonanie tego etapu prac.
Przed wszystkimi pięcioma przystankami wykonano już też odcinki nawierzchni w technologii bezpodsypkowej, o łącznej długości 400 metrów toru pojedynczego. Takie torowisko ekipa budowlana montuje do betonowej podbudowy, tak żeby w przyszłości umożliwić (w razie potrzeby) montaż rozjazdów nakładkowych.
Na peronach przystanków trwa montaż krawędzi peronów. Na przystankach Aleje Solidarności oraz Lechicka/Poznań Plaza wykonawca układa płyty peronowe. Przed nim ich regulacja oraz prace wykończeniowe. Obecnie odbywa się również zabudowa płyt na przystankach Kurpińskiego oraz Szymanowskiego (od strony toru nr 1).
80 tys. pasażerów na trasie PST
Zanim rozpoczęły się prace remontowe (1.08.22r.), na trasie PST tramwaje wykonywały 830 kursów dziennie, transportując ok. 80 tys. pasażerów. Stanowiło to 29 proc. liczby wszystkich pasażerów komunikacji tramwajowej w Poznaniu. Korzystający z linii tramwajowych na trasie PST stanowili aż 1/5 wszystkich przewożonych osób. W godzinach popołudniowych szczytów komunikacyjnych trasę obsługiwało aż 30 proc. taboru szynowego MPK Poznań, realizującego w tym czasie kursy na wszystkich liniach tramwajowych.