Danię i Niemcy połączy największy na świecie podwodny tunel kolejowo-drogowy. Inwestycja, która liczyć będzie ponad 17 kilometrów, powstanie do 2029 r.
Fehmarnbelt Fixed Link – tak brzmi oficjalna nazwa budowanego tunelu kolejowo-drogowego na dnie Morza Bałtyckiego. Przeprawa zbudowana zostanie 40 metrów pod taflą wody. Połączy niemiecką wyspę Fehmarn z duńską Lolland.
Inwestycja wykonana zostanie z prefabrykowanych segmentów, zatopionych na dnie Morza Bałtyckiego. Koszt prac, według szacunków, wynieść może ponad 7 mld euro.
Budowa tunelu kolejowo-drogowego rozpoczęła się w grudniu 2021 r. W ramach prac wykonawca przygotował po duńskiej stronie port tymczasowy. Tam powstanie fabryka, która zbuduje 89 masywnych betonowych sekcji. To one bowiem stworzą podwodny tunel. Każda z nich liczyć będzie 217 metrów długości, 42 metry szerokości i 9 metrów wysokości. Każda z ważących 73 tony sekcji będzie transportowana łodzią.
Aktualnie, aby dostać się z Kopenhagi na teren Niemiec, kierowcy korzystają ze 100 milowego objazdu. Podróż trwa 45 minut. Tunel znacznie skróci ten czas. Sama jazda pod wodą zajmie ok. 7 minut pociągiem oraz 10 minut samochodem.
Docelowo powstaną w tunelu dwie dwupasmowe jezdnie i dwa tory kolejowe.