Aktualności Inwestycje

Tunezja otwiera linię E RFR

Tunezja uroczyście otworzyła pierwszy odcinek linii E Réseau Ferroviaire Rapide. Na wydarzeniu pojawił się minister transportu Rabie Majidi.

Réseau Ferroviaire Rapide
Zdęcie/Réseau Ferroviaire Rapide

Pierwszy 6,3-kilometrowy odcinek łączy stację główną i węzeł przesiadkowy kolei miejskiej przy Place Barcelone w centrum miasta Bouqatfa i obsługuje cztery stacje pośrednie. Trwa przedłużenie odcinka do Essijoumi, to kolejne 6,6 km trasy.

Na ten moment pociągi kursują co 20 minut od 5:00 do 19:30 i zapewniają mieszkańcom 44 przejazdy dziennie w obu kierunkach. 

Plany RFR

Docelowo cała linia RFR będzie składać się z pięciu odcinków o łącznej długości 85 km. Linie D i E zaprojektowano na bazie standardowego rozstawu torów, natomiast linie A, B i C zachowają rozstaw metrowy.

Linię A, która ma długość 23 km, uruchomiono w czerwcu 2012 roku i włączono do niej istniejącą wcześniej kolej podmiejską z Place Barcelone do Borj Cedria na południowym wschodzie kraju. 

Linie D oraz E zaczęto budować już w 2010 roku, ale projekt został mocno opóźniony. Pierwotnie otwarcie linii E było planowane na 2019 rok. Następnie przesunięto je na grudzień 2020 roku, a później na lipiec 2021.

Nadal niestety nie zaplanowano otwarcia linii D, która wciąż jest w budowie. Według zapewnień pierwszy odcinek o długości 12,2 km połączy Place Barcelone z Gobaa. W przyszłości powstanie przedłużenie do Mnihli, które doda kolejne 7 km.

Całkowity budżet początkowych odcinków linii D i E wynosi 1,2 mld dinarów. Rząd Tunezji finansuje 40% projektu, natomiast resztę międzynarodowi sponsorzy, w tym program inwestycji w krajach sąsiednich.

Firma Hyundai Rotem dostarcza 28 czterowagonowych EMU do obsługi linii D i E. Wszystko w ramach kontraktu o wartości 165 mln euro. Pierwsze zestawy maszyn dostarczono w 2019 roku. Każda jednostka pojazdu osiąga prędkość 120 km/h. 

Dodaj komentarz