Raport z Polski

UTK przyjął cele strategiczne na lata 2023 – 2027

Kluczowym obszarem działalności UTK będzie także certyfikacja podmiotów funkcjonujących na rynku. Wdrożenie IV pakietu kolejowego zmieniło bowiem zasady certyfikacji podmiotów kolejowych z zakresu bezpieczeństwa. Zgodnie z nowym trybem, muszą one uzyskać jednolity certyfikat bezpieczeństwa lub autoryzację bezpieczeństwa. Zmienił się również zakres podmiotów objętych obowiązkiem posiadania certyfikatu ECM.

INTEROPERACYJNOŚĆ

Przez ostatnie dziesięciolecia systemy kolejowe w poszczególnych państwach członkowskich Unii Europejskiej rozwijały się niezależnie od siebie, z zastosowaniem różnych rozwiązań technicznych. Takie zróżnicowanie utrudnia świadczenie usług przez przewoźników kolejowych. Powoduje także, że muszą oni ponosić większe koszty działalności związane np. z zakupem i utrzymaniem różnych rodzajów taboru. Dlatego cele strategiczne UTK przewidują dalsze wdrażanie interoperacyjności, a więc zharmonizowanie wymagań technicznych na poziomie UE, które powinno doprowadzić do sytuacji, w której pociąg może przekroczyć granice wielu państw członkowskich bez zatrzymywania się w celu dokonania jakichkolwiek czynności technicznych np. zmiany lokomotywy. W skład nadzoru nad wdrażaniem interoperacyjności wchodzi m.in. strategia wdrażania ERTMS w Polsce.

REGULACJA

Rolą Urzędu Transportu Kolejowego jest m.in. zapewnienie niedyskryminujących warunków korzystania z infrastruktury kolejowej i obiektów infrastruktury usługowej. Duży wpływ na to mają czynniki związane z dostępem do infrastruktury, opłatami za dostęp, ofertą przewozową czy prawami pasażerów. Skuteczne oddziaływanie na transport kolejowy poprzez odpowiednie regulacje może przyczynić się do wzrostu efektywności transportu kolejowego. Dlatego obszar ten został objęty celami strategicznymi na najbliższe lata. Również obszar nadzoru nad przestrzeganiem praw pasażerów jest istotnym elementem pracy UTK.

Pierwsze cele strategiczne UTK ogłosił na lata 2018 -2021. Jako kluczowe obszary Urząd wskazał: bezpieczeństwo, regulacja i nowoczesny urząd. Obecnie, między innymi w wyniku wdrożenia regulacji IV pakietu kolejowego, obszary rozwoju zostały uzupełnione o kwestie interoperacyjności. To kluczowy kierunek współczesnej kolei europejskiej.

Dokument „Urząd Transportu Kolejowego. Cele strategiczne 2023 – 2027” dostępny jest na  stronie internetowej UTK.

Dodaj komentarz