Wydział Inżynierii Mechanicznej oddaje do dyspozycji firmom zainteresowanym poprawą bezpieczeństwa i niezawodności pojazdów szynowych najwyższej klasy specjalistów. Wynika to z faktu, że jedną ze specjalności naukowej pracowników Wydziału Inżynierii Mechanicznej, rozwijanej od prawie 50 lat, jest projektowanie obiektów technicznych ze względu na przeciwdziałanie zmęczeniowemu pękaniu. Pierwsze prace zapoczątkowane zostały na Wydziale już w latach 70. przez Profesora Józefa Szalę. Intensywnie rozwijany ten obszar działalności naukowej spowodował, że obecnie na Wydziale jest zatrudnionych około 40 osób w tym 10 z tytułem profesora lub dra habilitowanego. W moim przekonaniu, biorąc pod uwagę fakt posiadanych kompetencji, jak również wyposażenia, Wydział Inżynierii Mechanicznej może być podstawą do utworzenia centrum naukowo-badawczego dla branży kolejowej. W najbliższym czasie zostanie rozbudowana infrastruktura badawcza dedykowana przede wszystkim producentom pojazdów szynowych. Podstawą oferty badawczej będą stanowiły zarówno badania symulacyjne jak również eksperymentalne kompletnych struktur spawanych stosowanych w pojazdach szynowych. Potwierdzeniem wysokich kompetencji zespołów badawczych Wydziału już dzisiaj są efekty społeczne. Ich miarą jest wzrost konkurencyjności samej firmy PESA oraz poprawa jakości produktów dostarczanych przez poddostawców firmy, których liczbę szacuje się na około 250. Większa konkurencyjność spowodowała również wzrost produkcji, co jest związane ze zwiększeniem zatrudnienia. Wdrożenie osiągnięcia pozwoliło uzyskać również inne mierzalne efekty, z których najważniejsze to:
- efekty rynkowe – przedsiębiorstwo wdrożyło do produkcji wytwory konkurencyjne. Można założyć, że nowe wytwory będą istotnie lżejsze od klasycznych struktur, które nie podlegały badaniom zaproponowanym w ramach niniejszego projektu
- efekty ekologiczne – produkcja szybkich oraz nowoczesnych, a zarazem bezpiecznych tramwajów może przyczynić się do zmiany przez społeczeństwo środka transportu indywidualnego, jakim jest zatruwający środowisko samochód, na środek komunikacji masowej jakim jest tramwaj, szynobus czy pociąg
- efekty ekonomiczne – stale rosnące ceny paliw powodują, że społeczeństwo oczekuje alternatywy dla drogiego transportu samochodowego. Taką możliwość stwarza ekologiczny, ogólnie dostępny dla społeczeństwa transport masowy (np. szynowy).