Bruksela rozpoczyna pracę przy budowie linii tramwajowej nr 10. Gdzie inwestycja powstanie i jakie korzyści przyniesie mieszkańcom? O to pytamy An Van Hamme, rzeczniczkę prasową Société des Transports Intercommunaux de Bruxelles (STIB-MIVB)
STIB – Société des Transports Intercommunaux de Bruxelles w styczniu rozpocznie budowę nowej linii tramwajowej. Które dzielnice połączy tramwaj?
Nowa linia tramwajowa nr 10, o długości ok. 5 kilometrów, połączy Place Charles Rogier – główny plac w brukselskiej gminie Saint-Josse-ten-Noode w Belgii – ze szpitalem wojskowym w Neder-over Heembeek. Inwestycja umożliwi dojazd z centrum miasta do gęsto zaludnionych dzielnic Brukseli. Usprawni dotarcie do szkół, przedszkoli, ośrodków sportowych, a także do sklepów i ośrodków kulturalnych. W związku z inwestycją, ulice, na których ułożone zostaną nowe tory, zostaną przebudowane. Dużą uwagę przy tym położymy na bezpieczeństwo pieszych i rowerzystów oraz jakość przestrzeni publicznej.
Budowa linii tramwajowej jest istotna dla rozwoju północnej części Brukseli. Inwestycja zapewni mieszkańcom północy szybki i wygodny dojazd do centrum miasta oraz szpitala wojskowego.
Jak przebiegać będzie trasa?
Nowa linia tramwajowa rozpocznie się w miejscu istniejących torów linii nr 3 – między Place Rogier a przystankiem Heembeek. Następnie pobiegnie przez Heembeeksestraat, Frans Vekemansstraat, Groenweg, Korte Groenweg, Ransbeekstraat, Tyraslaan i Bruynstraat. Na pięciokilometrowej trasie powstanie 10 nowych przystanków tramwajowych: przy Heembeek (Vuurkuislaan), Anker (Heembeeksestraat), Zavelput (Frans Vekemansstraat), Peter Benoit (Peter Benoitplein), Groenweg (Groenweg), Mandela (Groenweg), Trassersweg (Ransbeekstraat), Van Oss (Ransbeekstraat), Mercator (Tyraslaan) i Militair Hospitaal (Bruynstraat).
Kiedy ruszą pierwsze prace?
Prace rozpoczną się w styczniu 2023 r. Nie tylko ułożymy torowisko, ale także zmienimy jakość przestrzeni, w której kursować będzie tramwaj. Przeprojektujemy drogi, ścieżki rowerowe i chodniki. Zgodnie z planami, tramwaj linii nr 10 powinien wyjechać na tory do jesieni 2024 r. Zaś zakończenie wszystkich prac ma nastąpić w 2025 r.
Jaki jest koszt tej inwestycji?
Zgodnie z kontraktem, budowa linii tramwajowej nr 10 wyniesie 38 mln euro.
Jak obecnie wygląda sieć tramwajowa w Brukseli? Jakim taborem dysponuje Brussels Intercommunal Transport Company?
Aktualnie w Brukseli funkcjonuje 17 linii tramwajowych. Ich łączna długość wynosi 147 kilometrów. Każdego dnia na torowiska wyjeżdża około 400 składów. Od roku 2006 tabor STIB – Société des Transports Intercommunaux de Bruxelles – wyposażony jest w tramwaje nowej generacji typu T3000 i T4000. Są to tramwaje wydajne, ciche i pozbawione barier architektonicznych. Stopniowo zastępują one starsze pojazdy.
W ostatnim czasie STIB zamówiło 90 nowych tramwajów, które z upływem czasu zostaną rozmieszone na sieci tramwajowej. Posiadamy także tramwaje typu T2000 oraz PCC z trzema i czterema wózkami.
Jakie inwestycje przedsiębiorstwo planuje zrealizować w 2023 r.?
Aktualnie nie mamy zamkniętej listy wszystkich projektów – szczegóły są jeszcze ustalane. Na chwilę obecną mogę powiedzieć o kontynuacji prac nad budową nowej linii metra (linia nr 3) na północy Brukseli. Modernizujemy także istniejącą linię, aby zwiększyć częstotliwość kursów. W roku 2023 odbierzemy zamówione tramwaje i pociągi metra. Domówimy także autobusy elektryczne. Kontynuujemy transformację taboru, by w niedalekiej przyszłości dysponować tylko flotą elektryczną.