Tramwaje Wywiady

Maciej Dutkiewicz: Priorytet przejazdu to mniejsze zużycie energii [WYWIAD]

Jak Tramwaje Warszawskie zareagowały na kryzys energetyczny? O podwyżki cen energii i działania niwelujące jej zużycie pytamy rzecznika prasowego spółki Macieja Dutkiewicza.

Umowy na dostawę energii elektrycznej dla Tramwajów Warszawskich odnawiane są, w ramach warszawskiej grupy zakupowej, co roku. Fot. ilustracyjne / Surprising_Shots
Umowy na dostawę energii elektrycznej dla Tramwajów Warszawskich odnawiane są, w ramach warszawskiej grupy zakupowej, co roku. Fot. ilustracyjne / Surprising_Shots
Miejskie przedsiębiorstwa komunikacyjne mierzą się z wysokimi kosztami energii. Jak rosły one w Tramwajach Warszawskich w przeciągu ostatnich lat?

Umowy na dostawę energii elektrycznej dla Tramwajów Warszawskich odnawiamy, w ramach warszawskiej grupy zakupowej, co roku. Patrząc wstecz, w roku 2021 koszt zużycia energii elektrycznej wyniósł w Spółce prawie 50 mln zł. W tym roku przewidujemy wzrost do ponad 72 mln zł. W nadchodzącym – szacujemy kwotę nawet 169 mln zł.

Ile procent energii wykorzystujecie na potrzeby prowadzenia ruchu tramwajowego?

Zużycie energii elektrycznej na potrzeby prowadzenia ruchu tramwajowego to około 94 proc. naszego całkowitego zużycia energii. Pozostałe 6 proc. to energia zużywana na potrzeby funkcjonowania zajezdni, warsztatów, przystanków, tablic z informacją pasażerską czy budynków na pętlach.

Jakie działania podejmujecie, by obniżyć zużycie energii?

Realizujemy kilka zadań jednocześnie. Pierwszy to wymiana tramwajów na tabor z systemem skutecznej rekuperacji oraz na tramwaje energooszczędne.

Nowo zakupione tramwaje – Swingi, Jazzy, Hyundaie – mają system odzysku energii na poziomie 20-30 proc. Dzięki temu zużycie energii elektrycznej na potrzeby prowadzenia ruchu tramwajowego od 2016 r. do 2020 r. zmniejszyło się o 7,9 tys. MWh rocznie przy porównywalnej liczbie wozokilometrów w każdym roku. Testy nowych tramwajów Hyundai wykazują oszczędności około 30 proc. energii w stosunku do eksploatowanych obecnie tramwajów niskopodłogowych, głównie kupowanych między 2010 a 2015 rokiem

Kolejne to poprawa możliwości odzysku energii poprzez stosowanie nowych rozwiązań przy przebudowie układów zasilania sieci trakcyjnej. Jest to wydłużanie odcinków zasilania oraz łączenie sąsiadujących sekcji i podstacji, co zwiększa możliwość wykorzystania energii elektrycznej pochodzącej z odzysku w czasie hamowania tramwajów. Dzięki temu mniej energii pobierane jest z sieci elektroenergetycznej. Sukcesywnie poprawiamy możliwości przesyłu energii między tramwajem oddającym energię z rekuperacji do sieci, a tramwajem pobierającym aktualnie energię będącym w pobliżu.

Tramwaje Warszawskie wprowadziły także priorytety dla tramwajów. Jakie oszczędności wygenerowało to działanie?

Głównym celem wdrażania priorytetów dla tramwajów jest uzyskanie krótszego czasu przejazdu. dodatkowo wpływa to na obniżenie zużycia energii elektrycznej. Przykładowo priorytet na ul. Marymonckiej pozwolił na spadek zużycia energii na tym odcinku o 13 proc.. „Zielona fala” działa już na ponad 60 proc. stołecznych skrzyżowań, przez które przejeżdżają tramwaje.

Sukcesywnie wymieniacie także oświetlenie.

Zaplanowaliśmy wymianę opraw oświetleniowych na oprawy LED. Dotychczas nasze prace realizowaliśmy na terenie naszych zajezdni. Zmieniliśmy także oprawy oświetlenia wewnętrznego na LED w trzech zakładach (łącznie 612 opraw). Pozwoliło to zmniejszyć zużycie energii o 500 MWh rocznie.