Wiemy, jak będzie wyglądał południowy wariant przebiegu Kolei Dużych Prędkości przez województwo łódzkie. Stworzony plan to wynik negocjacji marszałka województwa łódzkiego Grzegorza Schreibera z CPK. Ze środków Portu dofinansowana zostanie także odbudowa linii tramwajowej do Konstantynowa i Lutomierska.
– To były niełatwe, ale wyjątkowo owocne negocjacje – mówił podczas konferencji prasowej na dworcu kolejowym Łódź Fabryczna w Łodzi marszałek Grzegorz Schreiber.
W konferencji zorganizowanej w środę, 17 czerwca, wzięli także udział Mikołaj Wild, prezes spółki Centralny Port Komunikacyjny oraz łódzki poseł Włodzimierz Tomaszewski. Jak mówił prezes CPK, wybór przebiegu Kolei Dużych Prędkości to dowód na to, że rząd i spółka wsłuchują się w głosy mieszkańców.
– Razem z województwem reprezentowanym przez pana marszałka, udało nam się wypracować kompromisowe rozwiązanie. Z jednej strony pozwoli ono zrealizować główny cel Centralnego Portu Komunikacyjnego czyli włączanie jak największej liczby mieszkańców Polski w transport publiczny i zapewnienie im możliwości podróżowania po kraju. Z drugiej strony wychodzimy naprzeciw prośbom mieszkańców województwa łódzkiego, którzy opowiedzieli się za wariantem południowym przebiegu Kolei Dużych Prędkości będącej częścią projektu Centralny Port Komunikacyjny – powiedział prezes Mikołaj Wild.
O inwestycji mówił także marszałek województwa.
– Bardzo się cieszę, że udało nam się osiągnąć kompromis. Kolej Dużych Prędkości przebiegnie zgodnie z początkowym planem, zgodnie z oczekiwaniami głośno wyrażanymi w trakcie konsultacji – mówił Grzegorz Schreiber, marszałek województwa łódzkiego. – A dla mieszkańców Konstantynowa znaleźliśmy inne rozwiązanie pozwalające skomunikować ich miasto z Łodzią. To linia tramwajowa, w którą już przecież inwestujemy.
Odbudowę przejdzie linia tramwajowa nr 43, która łączy Łódź z Konstantynowem Łódzkim i Lutomierskiem. Koszt projektu to 20 mln zł, z czego 15 mln zł zadeklarował samorząd województwa łódzkiego. Swój wkład będzie mieć także CPK, w ramach puli tzw. inwestycji komplementarnych. Została ona przewidziana w Programie Wieloletnim CPK, który jest już na ostatnim etapie uzgodnień na poziomie rządowym.
– Możliwość poprowadzenia tej trasy dalej poza Konstantynów Łódzki, aż do Lutomierska, to znakomite uzupełnienie tego niewątpliwie dużego sukcesu. Cieszę się, że to zapewnienie mogliśmy dziś usłyszeć – dodał marszałek Grzegorz Schreiber.
Przygotowywana w ramach projektu CPK linia KDP Warszawa-CPK-Łódź-Wrocław/Poznań ze względu na swój kształt określana jest jako „igrek”. Pociągi na tej linii mają jeździć z prędkością do 250 km/godz. Zakładany czas przejazdu między Warszawą i Łodzią to 45 minut. Do Portu Lotniczego Solidarność warszawiacy dojadą w kwadrans, a łodzianie w niespełna pół godziny. Zakładany czas przejazdu z Warszawy do Wrocławia to 1 godz. 55 minut.