Od poniedziałku, 26 maja, warszawskie tramwaje powrócą na wyremontowany wiadukt w ciągu al. Jana Pawła II, tuż przy centrum handlowym Arkadia. Jak zapowiadają przedstawiciele miejskiego przewoźnika, pojazdy będą mogły poruszać się z pełną, dopuszczalną przez zarządcę drogi prędkością. Oznacza to koniec dotychczasowych ograniczeń do 10 i 20 km/h, co przełoży się na wyraźne skrócenie czasu przejazdu tramwajów kursujących tą trasą.

Remont na szeroką skalę
Zakres zrealizowanych prac był znaczący – modernizacją objęto łącznie 1330 metrów toru pojedynczego, a prace torowe były w dużej mierze realizowane własnymi siłami przez zakład torowy odpowiedzialny za infrastrukturę tramwajową.
Na przyczółkach wiaduktu:
-
wymieniono bądź wykonano nową zabudowę torowiska z wykorzystaniem ok. 2300 ton kruszywa,
-
ułożono ok. 1200 podkładów,
-
zamontowano 1800 metrów szyny.
Na samej konstrukcji wiaduktu:
-
naprawiono ubytki konstrukcji nośnej oraz dylatacje pod torowiskiem,
-
wykonano nową hydroizolację,
-
położono nowe prefabrykowane płyty o łącznej masie ponad 500 ton,
-
zainstalowano ok. 900 metrów nowej szyny.
Zwieńczeniem inwestycji będą prace wykończeniowe – w tym tygodniu prowadzone są m.in. spawanie szyn, ich zabudowa i zalewanie specjalnymi żywicami, prace brukarskie oraz odtwarzanie zieleni w bezpośrednim sąsiedztwie torowiska. W weekend przeprowadzone zostaną testy techniczne, które mają potwierdzić gotowość infrastruktury do przyjęcia ruchu pasażerskiego.

Dodatkowe prace na innych odcinkach
Remont przy Arkadii został wykorzystany również do przeprowadzenia mniejszych prac naprawczych w innych punktach warszawskiej sieci tramwajowej. Odnowiono m.in. zabudowę toru przy przystanku Rondo „Radosława” 10, a w rejonie skrzyżowania Broniewskiego i al. Jana Pawła II wymieniono najbardziej zużyte fragmenty rozjazdów. Dodatkowo na ul. Popiełuszki wykonano frezowanie regeneracyjne szyn.
Zmiany w kursowaniu tramwajów
W związku z przywróceniem przejazdu przez wiadukt, od poniedziałku 26 maja do stałych tras powracają linie tramwajowe:
-
16, 17, 22, 27, 28 oraz 33.
Kursowanie linii 73 i 78 zostanie zakończone. Z kolei pasażerowie zyskają nową linię uzupełniającą 71, która będzie kursować na trasie Metro Marymont – Plac Narutowicza, przebiegając przez al. Jana Pawła II. Również linia 24 wróci na swoją dotychczasową trasę: Gocławek – Nowe Bemowo.
Warto dodać, że w niedzielę, 25 maja, zaplanowano demontaż rozjazdu nakładkowego w rejonie placu Grunwaldzkiego, w związku z czym nie będą kursować tramwaje na ul. Broniewskiego w kierunku pętli Piaski.

Kolejne inwestycje w przygotowaniu
Jak zapowiada miejski przewoźnik, zakończenie robót na wiadukcie nie oznacza końca modernizacji infrastruktury torowej w stolicy. Już niebawem rozpoczną się prace w kolejnym rejonie sieci – szczegóły mają zostać ogłoszone w najbliższych dniach.