Po otwarciu dwóch nowych peronów, na stacji Warszawa Zachodnia dalej trwają prace. W ich wyniku powstanie zadaszenie, szerokie przejście podziemne, windy i schody ruchome. Inwestycja umożliwi organizację przejazdów między linią obwodową a linią radomską.
Podróżni na Warszawie Zachodniej od 16 stycznia korzystają z nowych peronów. Wykonane jest szerokie zadaszeniem. Ponadto zespół realizujący prace oświetlił perony. Inwestor wyposażył je także w ławki. Przygotowane są osłonięte poczekalnie oraz gabloty z rozkładami jazdy i tablice informacyjne. Dojście do nowych peronów nr 6 i 7 na obecnym etapie przebudowy stacji zapewnia kładka.
O zmianie oblicza stacji powiedział Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury.
– Tysiące Polaków i naszych gości z zagranicy każdego dnia korzystają ze stacji Warszawa Zachodnia. Przez wiele lat jej wygląd i funkcjonalność znajdowały się znacznie poniżej ambicji, możliwości i aspiracji Polaków. Dzisiaj się to zmienia.
Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury odniósł się do tempa prowadzonych prac i efektywności we wydatkowaniu środków europejskich.
– Modernizacja Warszawy Zachodniej pokazuje jak zmienia się polska kolej i jak dostosowujemy infrastrukturę do potrzeb pasażerów. Cieszę się, że prace przebiegają tak sprawnie, a podróżni mogą korzystać z kolejnego peronu. Efektywnie wykorzystujemy fundusze europejskie przeznaczone na kolej, dlatego mam nadzieję, że zgodnie z założeniami Europejskiego Zielonego Ładu, będziemy mogli przeznaczyć kolejne środki na modernizację polskiej kolei.
Prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. Ireneusz Merchel przedstawił dalsze działania, których realizacja ma usprawnić funkcjonowanie kolei w obrębie stolicy:
– Na stacji Warszawa Zachodnia, przy utrzymanym ruchu kilkuset pociągów, udostępniliśmy już podróżnym dwa nowe perony. Teraz wykonawca rozpocznie prace, które zapewnią połączenie linii obwodowej i linii w kierunku Radomia. Inwestycja, która rozpoczęła modernizację linii średnicowej, zwiększa atrakcyjność i rolę kolei w aglomeracji warszawskiej i trasach przebiegających przez stolicę.
Postęp prac
Kolejne prace są realizowane, a ich postęp widać na peronie nr 8. Budowana jest tam konstrukcja obok torów oraz zadaszenia. Udostępnienie peronu zaplanowano przy okazji marcowej korekcie rozkładu jazdy.
Budowa przejścia podziemnego między peronami 6 i 8 jest na zaawansowanym etapie. Ponadto wykonawca zakończył prace przy konstrukcji obiektu. Trasa połączy perony 1-8 z peronem na linii obwodowej (nr 9). Przejście będzie miało około 700 metrów długości i 60 metrów szerokości. Co więcej, pasażerowie będą mogli korzystać z lokali użytkowych, dla których przewidziano miejsce. Cały obiekt będzie spełniał warunki dostępności dla wszystkich podróżnych.
Na stacji i w jej obrębie przygotowane jest 6 km torów i sieci trakcyjnej. Ponadto, zamontowano 43 rozjazdy. Zaawansowana jest również budowa lokalnego centrum sterowania z komputerowymi urządzeniami. LCS zapewni sprawne i bezpieczne prowadzenie ruchu kolejowego.