Tramwaje

We Wrocławiu ruszają kolejne remonty torowisk

Wrocławskie MPK w wakacje rusza z kolejnymi modernizacjami. Od soboty 27 czerwca prace rozpoczną się aż w pięciu lokalizacjach.

– Żaden tramwaj nie jedzie po swojej stałej trasie, a z 72 linii autobusowych 50 w jakimś stopniu jeździ objazdami – to najlepiej pokazuje jak mocno weszliśmy w miasto i jak wiele miejsc wymaga naszej pilnej interwencji – opowiada inżynier Kamil Kosarewicz zastępca dyrektora d.s. inwestycji w MPK. Od soboty będziemy prowadzić 5 torowych inwestycji w mieście, ale każda w istotnym dla miejskiego transportu miejscu.

 

Gdzie wystąpić mogą utrudnienia?

Prace remontowe rozpoczną się m.in. na Rondzie Reagana oraz Placu Dominikańskim. O ile remont węzłowego punktu placu Grunwaldzkiego wpłynie w sposób nieznaczny na jazdę kierowców indywidualnych, to prace torowe na placu Dominikańskim już ten przejazd skomplikują.

– Zalecamy kierowcom jadącym Kazimierza Wielkiego korzystanie z tunelów – przejazd górą w kierunku centrum wiązać się będzie ze sporym objazdem poprowadzonym ulicami Błogosławionego Czesława i Purkyniego – opisuje Tomasz Sikora, rzecznik MPK Wrocław. Remont na placu Dominikańskim będzie kosztował 1,2 miliona złotych i jego pierwsza część potrwa do 25 lipca. Potem torowcy przesuną się na środek placu, by wymienić krzyżownicę – te prace zaplanowano na sierpień.

 

Na rondzie Reagana MPK zacznie od wymiany torowisk – to pierwszy etap inwestycji, ale nastąpi ważna zmiana: po trzykrotnych remontach prowadzonych w ostatnich kilku latach kostka brukowa zostanie wreszcie zastąpiona nawierzchnią betonową. Kostka przy tym ruchu, ilości torów i liczbie rozjazdów się nie sprawdziła. Prace na pl. Grunwaldzkim będą polegały na wymianie rozjazdów i nawierzchni na peronach przystankowych 1 i 2 (od strony Pasażu Grunwaldzkiego).

Tramwaje będą jeździły wyłącznie na relacjach Szczytnicka – Curie-Skłodowskiej. Nie będzie przejazdu na wprost w kierunku mostu Szczytnickiego. Zamknięty będzie wjazd w Piastowską. Autobusy będą omijać perony przystankowe, poruszać się po obwodzie ronda. Przystanki będą zlokalizowane przed i za rondem. Remont będzie kosztować 1,95 mln złotych i zakończy się w pierwszej połowie września.

Sprawnie przebiega remont na skrzyżowaniu Piłsudskiego/Świdnicka – dziś 26.06.2020 przeprowadzono próbny przejazd tramwajem na remontowanych w czerwcu zwrotnicach i torach ulicy Piłsudskiego w kierunku Dworca Głównego. Od soboty torowcy przeniosą się vis-a-vis, by przez miesiąc wymieniać rozjazdy na zachodnim wlocie Piłsudskiego. Remont pochłonie 1,6 mln, a po jego zakończeniu 25 lipca powinniśmy się cieszyć równą asfaltową nawierzchnią.

Północna część Wrocławia

Za milion złotych wymienione zostanie torowisko na całej pętli Zawalna. Wprowadzone zostanie odwodnienie torów, bo choćby ostatnie deszcze pokazały, że Wrocław – chcąc nie chcąc – dysponuje tramwajem wodnym. Szyn spod wody miejscami nie było widać.

8,5 miliona złotych kosztować będzie remont ulicy Żmigrodzka od zjazdu z mostu Trzebnickiego przez skrzyżowanie z Broniewskiego aż do Bałtyckiej. Torowisko wykonane w technologii kolejowej w latach 90. nie dość, że wyginało się w każdą stronę to jeszcze powodowało koszmarny hałas. To z tego powodu MPK ograniczyło prędkość tramwajów z 50 do 30 km/h. Teraz na całe wakacje tramwaje znikną w ogóle. Po wakacjach torowisko zmieni się nie do poznania. Zastanie zasypane humusem a na nim posiana trawa. Będzie nie tylko ciszej ale też ładniej.

– To nie koniec remontów wakacyjnych – mówi rzecznik miejskiego przewoźnika Tomasz Sikora . Czeka nas jeszcze (jeśli rozstrzygnięcia cenowe i procedura po przetargowa pójdą po myśli MPK) remont torowiska na Olszewskiego do Biskupina, oraz torów w ciągu ulicy Hallera. W obu tych miejscach, tak jak na Żmigrodzkiej, stworzone zostaną zielone torowiska.