Na nowych wiaduktach kolejowych w Kartuzach przeprowadzono próby obciążeniowe. Konstrukcję sprawdziła ważąca 116 ton lokomotywa. Testy przebiegły pozytywnie.
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. kończą prace związane z budową nowej łącznicy przy stacji Kartuzy. Na trasie położony jest tor, sprawdzono także dwa wiadukty kolejowe nad drogami wojewódzkimi nr 224 i 211, na trasie nowego odcinka linii kolejowej nr 214 Somonino – Kartuzy. Inwestycja za kwotę 180 mln zł netto ubiega się o dofinansowanie z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Nowa łącznica kolejowa liczy 3 kilometry. W najbliższych miesiącach wykonawca kontynuować będzie prace związane z podbiciem i profilowaniem torów oraz prace okołotorowe.
Nowy odcinek linii nr 214 umożliwi jazdę pociągów z Kościerzyny i Somonina przez Kartuzy w kierunku Trójmiasta bez konieczności zmiany czoła składu, co skróci czas podróży.
Postępują prace związane z modernizacją stacji Kartuzy. Powstaje nowy układ torowy. Gotowa jest konstrukcja peronu nr 1, a na peronie nr 2 prowadzone są prace wykończeniowe. Jeszcze w sierpniu zamontowana zostanie wiata peronowa oraz nowe ławki. Wygodny dostęp na perony osobom o ograniczonych możliwościach poruszania się zapewnią pochylnie. Będzie jaśniejsze, energooszczędne oświetlenie typu LED oraz nowe oznakowanie i gabloty informacyjne na rozkłady jazdy i ważne informacje dla pasażerów. Dla osób niewidomych i niedowidzących powstaną ścieżki naprowadzające. Zamontowane zostaną stojaki rowerowe. PKP PLK udostępnia nowe perony podróżnym w listopadzie br.
W Dzierżążnie podróżni korzystają już z przebudowanego peronu wyspowego. Nowy dodatkowy tor, który PKP PLK udostępnią w listopadzie br., poprawi przepustowość na trasie.
Koszt prac w ramach zadania pn. „Odcinek D – Roboty budowlane na linii kolejowej nr 229 odc. Glincz – Kartuzy” to blisko 180 mln zł netto. Prace zakończyć się mają w marcu 2024 r.
Szybciej i wygodniej z Bydgoszczy do Trójmiasta
Modernizacja trasy z Glincza do Kartuz to część projektu pn. „Prace na alternatywnym ciągu transportowym Bydgoszcz – Trójmiasto”. Inwestycja poprawi połączenia pasażerskie Kaszub z Trójmiastem i Bydgoszczą. Umożliwi przewoźnikom na przygotowanie lepszej oferty w połączeniach dalekobieżnych, regionalnych oraz aglomeracyjnych. Przyczyni się do lepszego skomunikowania z innymi środkami transportu. Dobudowa torów oraz elektryfikacja poprawi przepustowość linii, po której będzie mogło kursować więcej pociągów pasażerskich i towarowych. Inwestycja poprawi warunki przewozu towarów do portu w Gdyni, zwiększy jego potencjał, co przełoży się na rozwój gospodarki Trójmiasta i całego regionu.
Realizację prac budowlanych na linii nr 201 zaplanowano na lata 2024-2028. Na liniach stycznych – na tzw. bajpasie kartuskim oraz na linii nr 229 Glincz – Kartuzy wraz z budową nowego odcinka linii nr 214 w obrębie stacji Kartuzy – prace rozpoczęły się w 2021 r.