Pasażer

Więcej miejsc w wagonach. PKP intercity podnosi komfort podróży

Spółka PKP Intercity w ciągu roku zwiększyła o 16 proc. liczbę miejsc siedzących w swoich pociągach. Między styczniem 2024 r. a 2025 r. przewoźnik pracował nad podwyższaniem efektywności – rezultatem jest podwyższenie komfortu podróży.

W ciągu roku podwyższyła się efektywność operacji w zapleczach technicznych – przyśpieszeniu uległy przeglądy, prace serwisowe. Wagony i składy spędzają mniej czasu na bocznicach, co wpływa na podwyższenie komfortu podróży, a pasażerowie mają do dyspozycji więcej gwarantowanych miejsc w pociągach.

Więcej wagonów i lokomotyw dla PKP Intercity

Podwyższenie komfortu podróżowania pociągami PKP Intercity, to także efekt inwestycji związanych z zakupem taboru kolejowego. W 2024 roku PKP Intercity odebrało 40 nowych lokomotyw i 77 zmodernizowanych wagonów, które zostały wprowadzone do rozkładu jazdy i kursują z pasażerami na pokładzie. Co istotne przyspieszyły inwestycje – w 2024 r. zakontraktowany został tabor o łącznej wartości 11,8 mld zł brutto. W 2025 roku przewoźnik planuje odbiór 38 nowych lokomotyw i 119 zmodernizowanych wagonów, w tym 95 wagonów COMBO.

Na 2025 przewoźnik zaplanował, że trafi do niego kolejnych 38 nowych lokomotyw o prędkości 160 km/h. W styczniu odebrane zostały 3 pojazdy. Systematycznie będzie rosła liczba zmodernizowanych wagonów. Nowy tabor jest niezwłocznie wprowadzany do ruchu i dzięki temu, podróżni będą mieli do dyspozycji więcej pociągów dostosowanych m.in. do potrzeb osób z niepełnosprawnościami, rodzin z dziećmi czy rowerzystów.

Inwestycje w polski przemysł

W ubiegłym roku PKP Intercity podpisało szereg nowych umów z polskimi producentami zwiększając kontraktację polskiego przemysłu do łącznej kwoty 16,5 mld zł. Inwestycje obejmują zamówienie: 300 nowych wagonów w nowoczesnym designie (z możliwością zamówienia dodatkowych 150), 63 lokomotyw wielosystemowych (z możliwością zamówienia dodatkowych 32), 35 dwunapędowych zespołów trakcyjnych, modernizację 50 wagonów do podwyższonego standardu wagonów COMBO oraz modernizację 150 wagonów. Wszystkie umowy podpisane w 2024 roku zostały zawarte z polskimi producentami taboru oraz polskimi zakładami naprawczymi. W fazie realizacyjnej PKP Intercity ma kolejne duże inwestycje. Od października trwa postępowanie przetargowe prowadzone w trybie dialogu konkurencyjnego na zakup 42 piętrowych elektrycznych zespołów trakcyjnych, z opcją zamówienia dodatkowych 30 jednostek. Przewoźnik przygotowuje również projekt inwestycyjny który powiększy park taborowy pojazdów dużych prędkości.

Dodaj komentarz