Projekt „portowy” zapewni korzyści kierowcom. W październiku zaplanowano budowę ponad 100-metrowego wiaduktu w ciągu ul. Ku Ujściu, który zastąpi przejazd kolejowo – drogowy. Bezkolizyjne skrzyżowanie wraz z nowymi lub wyremontowanymi drogami dojazdowymi usprawni komunikację w dzielnicy. Na torze na Westerplatte trwa remont przejazdów kolejowo – drogowych – wymiana jezdni i płyt usprawni przejazd przez tory.
W ramach projektu pn. „Poprawa infrastruktury kolejowego dostępu do portu Gdańsk” przebudowanych zostanie ponad 70 km torów, 13 przejazdów kolejowo – drogowych i przejść dla pieszych oraz wymienionych zostanie 221 rozjazdów. Przebudowane będą 3 mosty, 2 wiadukty oraz 18 przepustów.
Na stacji Gdynia Port wykonawca zgromadził 167 tys. podkładów oraz około 170 km szyn. Zdemontował już ponad 65 km starych torów oraz blisko 170 rozjazdów. Przygotowywane jest odwodnienie torów, sieć wodociągowa i kanalizacja. Gotowe są 4 podziemne zbiorniki retencyjne. Budowane są dwie nastawnie oraz lokalne centrum sterowania, które będą wyposażone w nowe systemy i urządzenia. Zapewniona będzie sprawna i bezpieczna obsługa większej liczby pociągów towarowych.
Projekt „Poprawa dostępu kolejowego do portu morskiego w Gdyni” to m.in. przebudowa i elektryfikacja 115 km torów oraz wymiana 356 rozjazdów. Będą dwa nowe wiadukty kolejowe. Przebudowanych zostanie także 13 km dróg, most kolejowy oraz 2 przejazdy kolejowo – drogowe w ciągu ul. Puckiej.
Inwestycje PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. u bram trójmiejskich portów to szybszy przewóz większej ilości towarów. Będą mogły dojechać dłuższe, nawet 740-metrowe, i cięższe, o obciążeniu 221 kN na oś, pociągi. Dzięki nowym urządzeniom systemu sterowania ruchem kolejowym przewóz ładunków będzie sprawniejszy i bezpieczniejszy. Wartość prac w Gdańsku i Gdyni to łącznie ponad 2,6 mld zł netto. Prawie 40 proc. tej kwoty stanowi dofinansowanie unijne ze środków instrumentu finansowego Connecting Europe Facility (CEF) – „Łącząc Europę”. Zakończenie prac zaplanowane jest do końca 2021 r.