Wiedeńska partia Zielonych zaprezentowała ambitny plan rozbudowy sieci tramwajowej w mieście, mająca uczynić tramwaj kluczowym elementem komunikacji publicznej. Koncepcja zakłada powstanie 17 nowych linii tramwajowych oraz modernizację tras istniejących. Tym samym poprawić się ma dostępność transportu miejskiego, głównie w dzielnicach najbardziej oddalonych od centrum Wiednia.

Obecnie około 26-27 proc. podróży po Wiedniu odbywa się samochodami. Miasto chce zmniejszyć ten wskaźnik do 20 proc. w 2025 r. i do 15 proc. w roku 2030. W osiągnięciu tych celów kluczową rolę odegrać ma właśnie rozbudowa sieci tramwajowej.
– Chcemy rozbudować sieć tramwajową w Wiedniu o jedną trzecią – zapowiadają Zielono. – Plan Zielonego Transportu Publicznego obejmuje 17 nowych linii tramwajowych oraz przedłużenie 9 linii . Pełna rozbudowa oznaczałaby 68 km nowych torów (o jedną trzecią więcej niż obecnie).
Karta miejska za 365 euro
Plan Zielonych obejmuje również utrzymanie rocznej karty miejskiej w cenie 365 euro, co ma na celu dalsze promowanie korzystania z transportu publicznego. Podkreślają oni, że inwestycje w tramwaje są bardziej efektywne kosztowo i szybciej realizowane niż budowa nowych linii metra, a także przyczyniają się do ożywienia lokalnej gospodarki wzdłuż tras tramwajowych.
– Bilet roczny w cenie 365 euro pozostaje kluczowym elementem polityki transportowej Wiednia, mającej na celu promowanie zrównoważonej mobilności i uatrakcyjnienie transportu publicznego – komentują Zieloni. – Bilet, który od 2012 r. zapewnia setkom tysięcy ludzi dostęp do niedrogiego transportu publicznego, musi być nadal oferowany bez podwyżek cen. Dzięki temu transport publiczny pozostanie przystępny cenowo dla każdego, nawet w czasach rosnących kosztów utrzymania.
Całkowity koszt realizacji tego planu szacowany jest na 1,7 do 2 miliardów euro, co stanowi znacznie mniejszy wydatek w porównaniu z planowanymi inwestycjami drogowymi, takimi jak autostrada Lobau, której koszt może wynieść nawet 6 miliardów euro. Zieloni podkreślają, że ich propozycja stanowi bardziej zrównoważoną i ekologiczną alternatywę dla rozwoju infrastruktury miejskiej.
Model 2-3-5
Zieloni sugerują także wprowadzenie do kursowania komunikacji miejskiej modelu „2-3-5”. Co on oznacza w praktyce?
– W miejscach, w których sieć transportu publicznego jest już gęsta, istotne jest skrócenie odstępów między kursami – zaznaczają politycy. – W godzinach szczytu wiele linii jest przepełnionych, co skutkuje brakiem możliwości przejazdu konkretnym tramwajem. Dlatego proponujemy model „2-3-5”: w godzinach szczytu metro powinno jeździć co 2 minuty, tramwaje co 3 minuty, a autobusy co najmniej co 5 minut – wyjaśniają.
Na peryferiach Wiednia, gdzie gęstość zaludnienia jest niska, rozwiązaniem mogłaby być linia autobusowa na żądanie.
Zielona fala
Wzorując się na Zurychu, w planach Zielonych jest wprowadzenie we Wiedniu zielonej fali dla tramwajów i autobusów. Ma to usprawnić przejazdy przez zakorkowane miasto, dając pierwszeństwo transportowi publicznemu.
– Celem jest „zerowy czas oczekiwania” na komunikację miejską. Zgodnie z mottem: „Zatrzymuj się tylko na przystankach” – podsumowują Zieloni.
Postulaty Zielonych:
- O jedną trzecią więcej sieci tramwajowych we Wiedniu: zwiększenie długości torów o 68 km
- 17 nowych linii tramwajowych i rozbudowa 9 linii w ciągu najbliższych 10 lat
- Skupienie się na obszarach słabo obsługiwanych, zwłaszcza na obrzeżach
- Wdrożenie połączeń krzyżowych, poprzez integrację transportu, dzięki czemu nie zawsze trzeba jechać najpierw do centrum
- Odciążenie istniejących linii: np. poprzez reaktywację tramwaju nr 8 wzdłuż Gürtel
- Modernizacja intensywnie użytkowanych linii autobusowych na tramwajowe (np. 48A)
- Linie przekraczające granice miasta (model Badnerbahn): na wschodzie do Schwechat, na północnym wschodzie do Großenzersdorf, na północnym zachodzie w kierunku Wolkersdorf, a na południu reaktywacja Kaltenleutgebenerbahn