Publikacje Firm Raport z Polski

Wirtualny asystent maszynisty od Infracert TSI

INFRACERT TSI sukcesywnie realizuje pionierski projekt „Wirtualny asystent maszynisty z nawigatorem szlaku – przyszłość systemu bezpieczeństwa w transporcie kolejowym – Maszynista 5.1”. W ramach działań spółki uruchamiane są pierwsze wdrożenia dla opracowanej technologii, której rezultatem jest Terminal Maszynisty. Przedstawiamy kluczowe osiągnięcia technologiczne.

System analizy obrazu

Dzięki algorytmom sztucznej inteligencji system WAM w czasie rzeczywistym wykrywa kluczowe elementy infrastruktury oraz wskaźniki kolejowe znajdujące się na szlaku informując o tym maszynistę. Detekcja wskaźników odbywa się dzięki kamerze znajdującej się za przednią szybą pojazdu. Informacja o wykrytych obiektach skorelowana są z cyfrową mapą szlaku dzięki czemu mapa na bieżąco jest aktualizowana a w przypadku niesprzyjających warunków atmosferycznych system wciąż daje dostęp o rozmieszczeniu elementów na szlaku. Dodatkowo system jest w stanie wykryć niebezpieczne sytuacje związane z pojawieniem się zwierząt, pojazdów bądź ludzi w obrębie trasy, przekładając tą informacje w wizualnej i dźwiękowej formie jako system wczesnego ostrzegania maszynisty. Proponowane rozwiązania istotnie wpłynie na poprawę bezpieczeństwa transportu kolejowego, wpływając pomocniczo na uwagę i skupienie maszynistów.

Ecodriving

System WAM analizuje chwilowe zużycie energii z wykorzystaniem innowacyjnych metod sztucznej inteligencji, które są w stanie ocenić charakter prowadzenia pojazdu pod kątem oszczędności energetycznej. Wyniki prowadzonej analizy, są w czasie rzeczywistym prezentowane dla maszynisty, dzięki dynamicznym i czytelnym wykresom, prezentowanym na zintegrowanej konsoli maszynisty. Ponadto dla zgromadzonych danych historycznych możliwe jest wygenerowanie sparametryzowanych raportów, zarówno z punktu widzenia pojedynczego przejazdu jak i zdefiniowanych grup tras. Technologia ta stanowi przełom w możliwości wprowadzenia skutecznych mechanizmów istotnie ograniczających zużycie energii – co jest kluczowe z punktu widzenia ekologii i ekonomii prowadzenia taboru kolejowego.

Krzywe hamowania

Maszynista wspierany jest również poprzez moduł krzywej hamowania. System na bieżąco analizuję zmiany prędkości pojazdu oraz nastaw dźwigni mocy gromadząc dane odnośnie charakteru zmian dynamiki jazdy. Na podstawie informacji pochodzących z cyfrowej mapy szlaku zawierające informację odnośnie rozmieszczenia wskaźników szlaku kolejowego sygnalizuję maszyniście miejsce zatrzymania. Jednocześnie na bieżąco przelicza i analizuję obecną lokalizację względem docelowego miejsca zatrzymania dostarczając wskazówek dotyczących potrzeby zmiany prędkości i nastawu dźwigni mocy. Dzięki temu maszynista ma pewność dotyczącą optymalnego doboru profilu hamowania pojazdu zapewniającego bezpieczeństwo i optymalizację energetyczną

System ponadto nie wymaga naruszenia fizycznej warstwy pojazdu przez co procedura wdrożenia na dowolny skład kolejowy staje się błyskawiczna. Inteligentna mapa wskaźników budowana jest dynamicznie i korygowana z każdym przejazdem. Terminal Maszynisty dostosowany jest do wszystkich pojazdów EZT wykorzystywanych przez przewoźników w Polsce. Więcej informacji o projekcie znajdą Państwo na stronie https://wirtualnyasystentmaszynisty.pl oraz w kolejnych artykułach promujących system w aspekcie pełnowymiarowego asystenta maszynisty, również pod względem wymiany dokumentów, informacji o szlaku, komunikatora i platformy logistycznej do zarządzania przewozami.

Dodaj komentarz