Inwestycje

Szybciej do Trójmiasta. PKP PLK zmodernizuje stacje kolejowe i ponad 100 km torów

Fot. PKP PLK

PKP PLK podpisały z firmą Voessing Polska Sp. z o.o. umowę na opracowanie dokumentacji projektowej dla modernizacji odcinka linii kolejowej ze Zduńskiej Woli przez Inowrocław i Tczew w kierunku Trójmiasta. Remont obejmie ponad 100 km torów. Wartość umowy wynosi 28,9 mln zł netto.

– Cieszę się, że prace realizowane przez PLK zwiększą możliwości podróży i przewozu ładunków. Projekt znacząco wpłynie na rozwój województwa kujawsko-pomorskiego – powiedział, Mikołaj Bogdanowicz, wojewoda kujawsko-pomorski.

 

Dokumentacja dotyczy modernizacji około 110 km linii na odcinku Złotniki Kujawskie – Twarda Góra, a także ok. 32 km linii nr 201 z Nowej Wsi Wielkiej do Bydgoszczy, około 7 km na linii nr 240 – odcinek Terespol Pomorski – Świecie – oraz na 18 km innych torów dochodzących do głównej trasy.

– Przygotowanie dokumentacji to istotny krok do modernizacji linii, ważnej dla województwa kujawsko-pomorskiego oraz kraju i kolejowych szlaków europejskich. Dostosowujemy linię nr 131 prowadzącą ze Śląska na Pomorze do rzeczywistych potrzeb podróżnych oraz przewoźników towarowych, zwracając uwagę na przyjęte przez Polskę kierunki rozwoju komunikacji i gospodarki – powiedział, Ireneusz Merchel, prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

 

W ramach modernizacji przebudowę przejdzie 11 stacji kolejowych: Nowa Wieś Wielka, Brzoza Bydgoska, Trzciniec, Bydgoszcz Główna, Kotomierz, Pruszcz Pomorski, Parlin, Terespol Pomorski, Laskowice Pomorskie, Warlubie i Twarda Góra.

Co się zmieni? Przede wszystkim perony – będą podwyższone i lepiej oświetlone. Do dyspozycji pasażerów oddane zostaną nowe wiaty, ławki oraz czytelne oznakowanie. Poprawi się dostępność do peronów i pociągów dla osób o ograniczonej sprawności ruchowej.

Budowa nowego systemu sterowania ruchem kolejowym zwiększyć ma zaś bezpieczeństwo. W ramach prac powstanie nowe Lokalne Centrum Sterowania Bydgoszcz Główna, wyposażone w nowoczesne systemy i sprzęt komputerowy. Kluczowe będzie zastąpienie wszystkich przejazdów kolejowo-drogowych i przejść dla pieszych w poziomie szyn bezkolizyjnymi skrzyżowaniami dwupoziomowymi. Dzięki takim rozwiązaniom, pociągi będą mogły pojechać szybciej, a kierowcy i piesi będą przekraczać linię kolejową w sposób bezpieczniejszy i płynniejszy.

W ramach przygotowywanej przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. dokumentacji odcinka Dąbie nad Nerem – Złotniki Kujawskie (LCS Inowrocław) i podpisanej dziś umowy na dokumentację dla odcinka Złotniki Kujawskie – Twarda Góra (LCS Bydgoszcz) będzie przygotowana koncepcja dobudowy dwóch dodatkowych torów na odcinku Jaksice – Nowa Wieś Wielka. Przyjęte rozwiązane pozwoli na oddzielenie ruchu pasażerskiego oraz ruchu towarowego i sprawniejsze przejazdy podciągów.

Wykonawca przygotuje także dwuwariantową koncepcję przebudowy stacji Nowa Wieś Wielka i stacji Terespol Pomorski, uwzględniającą uzyskanie prędkości pociągów 160-200 km/h oraz prędkości 200 km/h. Wariant z prędkością 200 km/h zakłada elektryfikację oraz rewitalizację linii nr 240 na odcinku z Terespola Pomorskiego do Świecia.

Dodaj komentarz