Inwestycje Pasażer Raport z Polski Wywiady

Władysław Ortyl: PKA “odkorkuje” Rzeszów [WYWIAD]

Jakim taborem dysponujecie jako organizator przewozów?

Zgodnie ze wskazaniami studium wykonalności – na potrzeby PKA zostało zakupionych 10 pociągów. Producentem i dostawcą tych pojazdów jest NEWAG S.A., polski producent z Nowego Sącza.

Jaka spółka skorzysta zatem z waszych pociągów? Kto będzie operatorem?

Operatorem PKA jest wybrana w trybie przetargu nieograniczonego spółka „Polregio” sp. z o.o. Umowa została podpisana na 5 lat. Tabor do obsługi pociągów zostanie udostępniony Operatorowi w formie dzierżawy.

Skąd pozyskaliście środki na PKA?

Jak już wspomniałem, głównym źródłem pozyskiwanych środków na sfinansowanie budowy systemu PKA są fundusze pomocowe UE. Dla tego typu projektów środki były dedykowane w ramach programu wsparcia finansowego kolei miejskich Działanie 5.2. Rozwój Transportu kolejowego poza TEN-T z Programu POIiŚ na lata 2014-2020. Ponieważ PKA jest budowana w oparciu o dwa komponenty zgodnie z naborem wniosków o dofinasowanie w trybie konkursowym, stąd też wielkość dofinasowania wynosi dla infrastruktury 85% kosztów kwalifikowanych oraz 50% dla kupowanego taboru. Pozostałe środki to wkład własny województwa.

Docelowo, jak Pan widzi kolej w regionie?

Marzy mi się aby, dla wszystkich mieszkańców Podkarpacia podróżowanie do stolicy województwa było szybkie, bezpieczne i komfortowe. Dojazd do pracy, szkoły i załatwiania spraw odbywał się z tych obszarów, gdzie znajdują się linie kolejowe, kolejowym transportem zbiorowym. Zneutralizuje to nie tylko wzmożony ruch pojazdów w rejonie Rzeszowa, ale znacznie poprawi warunki środowiskowo-przyrodnicze. Wieloletnie zaniedbania w utrzymaniu odpowiedniego stanu infrastruktury torowej na Podkarpaciu, teraz skutkują koniecznością prowadzenia głębszych prac remontowo-modernizacyjnych na liniach kolejowych, powodując zamykanie tych linii na czas remontu i zawieszanie kursowania pociągów. Komplikuje to utrzymanie odpowiednej oferty przewozowej. Właśnie tworzone są programy, które mają przyspieszyć odbudowę infrastruktury kolejowej pod aktualne potrzeby. Nowa perspektywa finansowa na lata 2021-2027 będzie jeszcze bardziej sprzyjać rozwojowi transportu kolejowego. To nam zapewni dokończenie wielu zaplanowanych inwestycji. Przede wszystkim liczymy na dokończenie modernizacji pozostałych linii kolejowych o znaczeniu regionalnym, w kierunku Bieszczad i Roztocza. Aby transport kolejowy był konkurencyjny dla pozostałych środków transportu musi się cechować przede wszystkim krótkim

Dodaj komentarz