Analizy

Wodór napędzi kolej?

Przełom w podejściu do napędu wodorowego na kolei, o którym zaczęto mówić również w kontekście przewozów pasażerskich, nastąpił 12 grudnia 2019 r. Tego dnia PKN ORLENPesa Bydgoszcz podpisały list intencyjny, który dotyczy współpracy na rzecz rozwoju zeroemisyjnego transportu towarowego. Ogniwa wodorowe jako alternatywne źródło energii sprawdzają się na długich trasach, gdzie kursują składy towarowe, ponieważ są lżejsze od baterii do napędu elektrycznego. Projekt zakłada, że technologia ta ma być wykorzystana zarówno w lokomotywach towarowych, jak i do budowy całkowicie bezemisyjnych zespołów trakcyjnych przeznaczonych do przewozu osób. Polski Koncern Naftowy podjął już decyzję o budowie instalacji do doczyszczania wodoru, która powstanie w zakładzie w Trzebini, należącym do spółki ORLEN Południe. Rozpoczęcie produkcji czystego paliwa wodorowego planowane jest w 2021 roku.

Zainteresowanie wodorem cały czas rośnie. Z uwagi na plany osiągnięcia przez Unię Europejską statusu gospodarki neutralnej dla klimatu, już za 30 lat, ten surowiec może okazać się kluczowy w najbliższej przyszłości. Napęd wodorowy jest także konkurencyjny w stosunku do pojazdów wyposażonych w akumulatory litowo-jonowe, ponieważ kwestia ich utylizacji po zakończeniu użytkowania, jest cały czas problematyczna. Temat tego przyszłościowego paliwa integruje wiele środowisk. Warto tu wspomnieć o działalności Klastra Technologii Wodorowych i Czystych Technologii Energetycznych. Pod jego patronatem od 2017 r. prowadzone są projekty badawczo-rozwojowe i inwestycyjne.

Choć technologia wykorzystania wodoru w polskich pojazdach szynowych cały czas jest opracowywana, to technologia jego wytwarzania na przemysłową skalę lada chwila może zostać wdrożona. Dotychczas problem w procesie produkcji wodoru, stanowiła jej wielka energochłonność. Tymczasem, coraz częściej mówi się o wykorzystaniu energii elektrycznej wytworzonej przez farmy wiatrowe. Wówczas niezbędna w procesie elektrolizy, czyli rozkładu wody na tlen i wodór, energia eteryczna pochodziłaby z odnawialnego źródła, a to stanowiłoby dodatkowy atut tego surowca. Taki rozwój wypadków może doprowadzić do znaczącego spadku ceny oczyszczonego wodoru, co cały czas jest kluczowym czynnikiem przemawiającym o praktycznym wykorzystaniu zielonej energii w ujęciu komercyjnym.

Dodaj komentarz