– Dolny Śląsk wprowadza modę na kolej. Jednocześnie chcemy być nowocześni i ekologiczni. Wodorowe pojazdy można z powodzeniem wykorzystywać na liniach niezelektryfikowanych bez uszczerbku dla środowiska naturalnego – dodaje wicemarszałek Michał Rado.
Producentem polskiej lokomotywy wodorowej jest PESA Bydgoszcz. Testowano ją już m.in. w Szwecji, a obecnie jest wykorzystywana przez Orlen Transport. Z tego typu pojazdów korzysta się aktualnie w Niemczech, a zainteresowanie nimi również zasygnalizowali przewoźnicy z Włoch i Francji.
– Pojazdy napędzane wodorem naszej produkcji testujemy w warunkach pracy od 2023 roku głównie w warunkach cargo. Teraz czas na przewozy pasażerskie, na trasach niezelektryfikowanych będą alternatywą dla diesli , wprowadzenie takich wodorowych pojazdów pasażerskich na linie regionalne oznacza nie tylko ograniczenie emisji spalin, ale także uciążliwego hałasu.” – mówi Krzysztof Zdziarski, Prezes Zarządu PESA Bydgoszcz.