Firma Alstom nie ustaje w szukaniu pomysłów i opracowywaniu innowacji, które mogą zmienić świat i przyczynić się do jeszcze lepszej dbałości o środowisko. W ostatnich dniach świat obiegła informacja, że flagowy model tego producenta, całkowicie wodorowy pociąg Coradia iLint, zacznie obsługiwać trasę kolejową w Bremervörde, w Dolnej Saksonii (Niemcy).
Alstom podpisał umowę ze spółką Landesnahverkehrsgesellschaft Niedersachsen (LNVG), na mocy której przewoźnik zakupi aż 14 nowoczesnych składów wodorowych. W ramach kontraktu nawiązano ponadto współpracę z Elbe-Weser Railways and Transport Company (EVB) – firma będzie odpowiedzialna za obsługę pociągów oraz z przedsiębiorstwem Linde działającym w sektorze usług gazowo-inżynieryjnych.
Pociągi wodorowe Alstom będą obsługiwały trasę Cuxhaven – Bremerhaven – Bremervörde – Buxtehude tak, by możliwie jak najszybciej zastąpić dotychczas wykorzystywane składy z napędem dieslowskim. Zasięg jednego pociągu Alstom wynosi do 1000 kilometrów, co oznacza, że na jednym napełnionym wodorem zbiorniku może on pracować cały dzień.
Pociąg wodorowy Coradia iLint
Wykorzystanie Coradia iLint w kolejowej obsłudze pasażerów stanowi ogromny przełom w transporcie masowym. Wykorzystujący w stu procentach paliwo wodorowe skład jest bowiem pojazdem całkowicie bezemisyjnym, wydalającym do atmosfery jedynie czystą parę wodną oraz skroploną wodę. Do tego pociągi Alstom charakteryzują się bardzo niskim poziomem generowanego hałasu.
Nowe składy można nazwać nie tylko ekologicznymi, ale i maksymalnie wydajnymi, ponieważ Alstom wykorzystał w nich technologię konwersji energii i magazynowania jej we wbudowanych bateriach oraz system inteligentnego zarządzania tak mocą napędową, jak i zgromadzoną energią. Daje to możliwość zastępowania pojazdów z napędem diesla na trasach niezelektryfikowanych bez konieczności przebudowy infrastruktury – modele wodorowe, dzięki ogniwom, same „wyprodukują” dla siebie niezbędny zapas energii elektrycznej.
Dla pociągów Coradia iLint ustalono limit prędkości w zakresie od 80 do 140 kilometrów na godzinę. O dostarczanie wodoru zadba wymieniona już firma Linde, która obecnie dysponuje 64 zbiornikami magazynowymi wysokociśnieniowymi (500 barów każdy), sprężarkami wodoru oraz dostosowanymi do wymogów pompami paliwowymi.
Walka o czystą energię
Przedsiębiorstwo Alstom realizuje w tym momencie cztery duże kontrakty związane z dostarczeniem pociągów regionalnych na paliwo wodorowe. Tym samym składy Coradia iLint trafią do Dolnej Saksonii oraz Frankfurtu w Niemczech, sześć kolejnych pojazdów do Lombardii we Włoszech, a ostatnia umowa została podpisana z Francją, gdzie pojazdy trafią do kilku regionów kraju.
Warto również wspomnieć, że w czerwcu 2021 roku Coradia iLint został przetestowany w Polsce, na torze w Żmigrodzie. Pierwszy pociąg Alstom z ogniwami wodorowymi był w dodatku częściowo dziełem polskiego zespołu – poszycie nadwozia powstawało w zakładach chorzowskich.