PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. zwiększają dla pasażerów dostępność stacji Skoczów, na przebudowywanej linii Chybie – Wisła Głębce. Dzięki prowadzonej inwestycji podniesie się komfort podróży w stronę Katowic i Beskidów, a o bezpieczeństwo kolejowych przewozów zadbają dyżurni ruchu w nowo budowanym centrum sterowania.
Efektem prac będą o 30 minut krótsze podróże w Beskid Śląski, z Katowic do Wisły Głębce w ok. 1h i 40 min. Zwiększy się dostęp do kolei z nowych przystanków: Skoczów Bajerki i Ustroń Brzegi oraz z wygodnych peronów na 7 stacjach i 10 przystankach, m.in. w Cieszynie, Goleszowie, Ustroniu i Wiśle Uzdrowisko. Przywrócone zostanie połączenie z Goleszowa do Cieszyna.
Stacja Skoczów zmienia swoje oblicze – budowane są dwa nowe wyższe i szersze 200-metrowe perony. Na betonowych konstrukcjach będą układane płyty z wypukłymi ścieżkami naprowadzającymi. Zaplanowano pochylnie, które umożliwią dostęp osobom o ograniczonej możliwości poruszania się. Podróżnym będą służyły nowe wiaty, ławki, poręcze do odpoczynku na stojąco. Bezpieczeństwo podróży zwiększy nowe oświetlenie. Orientację ułatwią tablice i gabloty informacyjne. Zaplanowano również montaż stojaków na rowery.
Ponadto w Skoczowie powstaje Lokalne Centrum Sterowania. To miejsce, z którego dyżurni ruchu wspierani przez systemy komputerowe, będą obsługiwać urządzenia sterowania ruchem na stacjach i linii Pierściec – Skoczów – Goleszów – Ustroń – Ustroń Polana – Wisła Uzdrowisko. Nowoczesne urządzenia zapewnią bezpieczne i sprawne podróże i przewóz ładunków. Wykonawca przygotowuje montaż sieci trakcyjnej oraz budowę podtorza i torów na stacji Skoczów i na trasie Pierściec – Skoczów. Zabudowywane są urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Wszystkie prace na stacji Skoczów zakończą się w listopadzie 2020 roku.
Wybudowano już nowe perony w stacji Pierściec i na przystankach osobowych Zaborze oraz Chybie Mnich. Między Bronowem a Skoczowem położono już 14 km nowych torów. Wymieniono rozjazdy w Bieniowcu i na stacji Pierściec. Na kolejne lata użytkowania przygotowano most na Wiśle w Skoczowie oraz kilkanaście obiektów inżynieryjnych. Wymieniono nawierzchnię na 8 przejazdach kolejowo-drogowych. Prace postępują na linii Goleszów – Cieszyn oraz w stacji Cieszyn. Od Skoczowa do Wisły Głębce prace przewidziano w przyszłym roku.
Wartość projektu pn. „Rewitalizacja linii kolejowych nr 694/157/190/191 Bronów – Bieniowiec – Skoczów – Goleszów – Cieszyn / Wisła Głębce” to prawie 460 mln złotych, z czego 85% pochodzi z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego. Zakończenie prac planowane jest do końca 2021 roku. Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego.