Przychody Grupy PKP CARGO wyniosły w 2021 r. 4 mld 226,5 mln zł. W porównaniu z rokiem poprzednim daje to wzrost o 5 proc. EBITDA w 2021 r. wyniosła 513,2 mln zł, zaś wynik EBIT był ujemny – 208,8 mln zł. Przychody jednostkowe spadły o 3,3 proc. r/r, ale koszty jednostkowe obniżyły się bardziej – o 5,2 proc.
Znaczący był wzrost masy przetransportowanych ładunków i pracy przewozowej. Pociągi Grupy PKP CARGO przewiozły bowiem 101,6 mln ton towarów – o 8 mln ton więcej niż rok wcześniej. Składy wykonały tkm na poziomie 25,6 mld – to o 2 mld tkm więcej, niż w 2020 r. W strukturze ładunków Grupy PKP CARGO największą część stanowił rok temu węgiel kamienny (46,2 mln t). Druga pozycja to kruszywa i materiały budowalne (19,8 mln t). W dalszej kolejności – przewozy intermodalne (10 mln t), metale i rudy (7,1 mln t). Pozostałe towary stanowiły razem 18,5 mln t.
– Rok 2021 stał pod znakiem odbudowy rynku kolejowego po wprowadzanych w związku z epidemią COVID-19 ograniczeniach – informuje zarząd PKP CARGO SA.
Charakteryzował się on zarówno wzrostem gospodarczym, jak i wysoką dynamiką produkcji przemysłowej. Ta przyczyniła się do wzrostu koniunktury w segmencie transportu kolejowego. Rok 2021 charakteryzował się także wysokim, nie tylko inflacyjnym, wzrostem istotnej części kosztów ponoszonych przez spółki Grupy PKP CARGO.
Odnotowany w 2021 r. wzrost masy przewiezionych towarów oraz wzrost udziałów rynkowych Grupy PKP CARGO stanowi dobrą podstawę do intensyfikacji wysiłków zmierzających do poprawy efektywności ekonomicznej podmiotów Grupy PKP CARGO w kolejnych latach. Należy jednak uwzględniać fakt, że europejska gospodarka w rok 2022 wchodzi zdestabilizowana poważnymi skutkami globalnych sankcji gospodarczych, nałożonych na Federację Rosyjską w związku z agresją zbrojną na Ukrainę.
Gospodarka zdestabilizowana sankcjami
Zarząd zwraca też uwagę, że wzrost masy ładunków oraz wzrost udziałów rynkowych Grupy “stanowi dobrą podstawę do intensyfikacji wysiłków zmierzających do poprawy efektywności ekonomicznej podmiotów Grupy PKP CARGO w kolejnych latach”. Ale trzeba mieć jednocześnie na uwadze fakt, że gospodarka w Europie wchodzi w 2022 rok “zdestabilizowana poważnymi skutkami globalnych sankcji gospodarczych, nałożonych na Federację Rosyjską w związku z agresją zbrojną na Ukrainę”.
Jak piszą przedstawiciele Grupy, będzie to kolejny rok, w którym stawią czoła wyzwaniom rynkowym oraz oczekiwaniom klientów w kraju i za granicą.