Razem te dwa kraje odnotowały ponad jedną trzecią (35%) wszystkich poważnych wypadków kolejowych w UE w 2023 r. W pewnej odległości od nich znalazły się Francja (146 wypadków), Rumunia (119) i Włochy (113). Z kolei Luksemburg odnotował tylko 3 poważne wypadki kolejowe w 2023 r. (2 wypadki z udziałem ludzi spowodowane przez tabor kolejowy w ruchu i jeden z udziałem ludzi na przejeździe kolejowym), a Irlandia tylko 5 wypadków (wszystkie z udziałem ludzi spowodowane przez tabor kolejowy w ruchu).
Pierwsze miejsce zajmujemy zaś w kategorii “Liczba osób zabitych w wypadkach z udziałem osób spowodowanych przez poruszający się tabor kolejowy”. W Polsce w 2023r. w takich zdarzeniach zginęło 118 osób, w Niemczech – 100.
Łącznie 5 krajów UE: Niemcy, Polska, Rumunia, Włochy i Francja odnotowało ponad dwie trzecie (69,7%) osób zabitych w „wypadkach z udziałem osób spowodowanych przez poruszający się tabor kolejowy”.
Wzrost liczby ofiar śmiertelnych po zakończeniu ograniczeń związanych z pandemią
Liczba osób zabitych w wypadkach kolejowych w UE w 2023 r. była o 32,5% niższa niż w 2010 r.
Rysunek 2 przedstawia liczbę osób zabitych w wypadkach kolejowych w UE od 2010 do 2023 r. Całkowita liczba ofiar śmiertelnych stopniowo spadała z 1245 osób zabitych w wypadkach kolejowych w 2010 r. do 683 w 2021 r., a następnie wzrosła do 841 w 2023 r.
Rysunek 2: Liczba ofiar wypadków kolejowych w UE w latach 2010–2023
(liczba), Źródło : Eurostat (tran_sf_railvi)
Z wyjątkiem niewielkich wzrostów w 2013 r. (+3 ofiary śmiertelne) i 2016 r. (+12 ofiar śmiertelnych), liczba osób, które straciły życie, malała rok do roku w całym okresie 2010–2021.
Najsilniejszy spadek odnotowano w latach 2019–2020, kiedy w takich wypadkach zginęło o 115 osób mniej (-14,3%). Liczba ofiar śmiertelnych ponownie spadła w 2021 r. – o 4 ofiary śmiertelne mniej niż w 2020 r., ale w 2023 r. wzrosła do 841 ofiar śmiertelnych, co stanowi wzrost o 158 ofiar w porównaniu z 2021 r. (+23,1%).
Rysunek 3 przedstawia liczbę ofiar śmiertelnych wypadków na tysiąc kilometrów torów kolejowych w 2023 r. Średnia UE wynosząca 2,5 maskuje duże różnice między krajami. Łącznie 5 krajów odnotowało 4 lub więcej ofiar śmiertelnych na tysiąc kilometrów torów kolejowych: Grecja (22,3), Słowacja (10,2), Portugalia (5,9), Polska (4,2) i Węgry (4,0). Znaczna liczba ofiar śmiertelnych w Grecji jest spowodowana „katastrofą kolejową Tempi”, która miała miejsce w lutym 2023 r. i stanowiła 95% zgonów. Z drugiej strony 3 kraje odnotowały jedną lub mniej ofiar śmiertelnych na tysiąc kilometrów torów kolejowych (Hiszpania, Szwecja i Finlandia) w 2023 r.
Rysunek 3: Liczba osób zabitych w wypadkach kolejowych, 2023 r.
(na tysiąc km torów kolejowych); Źródło : Eurostat (tran_sf_railvi) , (rail_if_tracks)
Większość ofiar śmiertelnych to osoby nieupoważnione przebywające na terenie kolei
Najczęstszym rodzajem wypadków były te związane z obecnością osób nieupoważnionych na terenie kolei
Skupiając się na roku 2023, ofiary śmiertelne w kategorii „Osoby nieupoważnione” pozostały największą kategorią ofiar, z 491 przypadkami (58,4% całkowitej liczby osób zabitych w wypadkach kolejowych).