Drugą co do wielkości kategorią byli „Użytkownicy przejazdów kolejowych” z 224 zgonami (26,6%). Tylko ułamek zarejestrowanych ofiar śmiertelnych stanowili pasażerowie kolei.
W większości lat, dla których dostępne są zharmonizowane dane (tj. od 2010 r.), ofiary śmiertelne pasażerów kolei stanowiły jedynie marginalny udział (od 1% do 5%) zabitych osób. Wyjątkami były lata 2013 i 2023.
W 2013 r. doszło do wypadku kolejowego w Santiago de Compostela. 79 ofiar śmiertelnych stanowiło wszystkie ofiary śmiertelne w Hiszpanii w kategorii „Pasażerowie kolei” i 81% wszystkich pasażerów kolei zabitych w wypadkach w UE w 2013 r.
W 2023 r. 49 pasażerów zabitych w Grecji (przypisywanych katastrofie pociągu Tempi) stanowiło 7,1% całkowitej liczby ofiar śmiertelnych w UE i 81,7% ofiar śmiertelnych pasażerów.
Katastrofa kolejowa w Grecji. Szefowie OSE z zarzutem zabójstwa
W 2023 r. udział pasażerów kolei w całkowitej liczbie ofiar śmiertelnych wzrósł o 6,4% (54 zabitych pasażerów kolei), czyli o 34 ofiary śmiertelne więcej w porównaniu z 2022 r.
Kolej bezpiecznym środkiem transportu
Ogólny trend w danych pokazuje, że podróżowanie koleją jest bezpieczne, a liczba ofiar śmiertelnych wśród pasażerów kolei jest niewielka. Zgodnie ze sprawozdaniem ERA z 2024 r. na temat bezpieczeństwa i interoperacyjności kolei, wskaźniki poważnych wypadków, ofiar śmiertelnych oraz ofiar śmiertelnych i ważonych poważnych obrażeń (FWSI) na milion pociągokilometrów znacznie spadły od 2010 r.