Analizy

Z drugiej strony torów: taki jest PLAN DLA KOLEI

PROGRAM DWORCOWY WEDŁUG POTRZEB, A NIE TAM GDZIE AKURAT PASUJE

Dworce kolejowe to z jednej strony w dobie Internetu i aplikacji w telefonie trochę przeżytek, ale to także brama i wizytówka kolei. Zaniedbania wieloletnie w tej dziedzinie są ogromne, kolejne zarządy nie miały i nie maja pomysłów na dworce. Te nieliczne remontowane za miliony świecą pustkami. Remontowane są często same budynki – bez peronów i tuneli, bez ładu i składu.
Tymczasem kompleksowej modernizacji (zawsze łącznie z tunelami i peronami, wiatami, systemem dynamicznej informacji pasażerskiej itd. a nie tylko sam budynek) powinny być poddawane dworce dobierane według potrzeb. Czyli od tych najbardziej używanych (z największą ilością odprawianych/przyjmowanych podróżnych) po te najmniej używane. Tylko w taki sposób zasób zaangażowanych środków będzie jak najlepiej wykorzystany, a nowy dworzec będzie służył maksymalnie dużej liczbie osób.
Na zmodernizowanych dworcach pomieszczenia dla kas czy BOKów przewoźnikom winny być udostępniane za symboliczną złotówkę. Kasy bowiem są „dworcotwórcze” (przyciągają ludzi i innych najemców) – choć mało opłacalne dla przewoźników to pełniąc funkcję kasy i informacji dla części podróżnych są bezcenne. Na każdym dworcu winny być automaty – biletomaty z funkcją informacji pasażerskiej. Dla poprawy ekonomiki zamiast tradycyjnych kas winny być otwierane sklepiki-kioski czy poczty połączone ze sprzedażą biletów i informacją.
Tam gdzie to możliwe do przejmowania dworców powinny być zapraszane samorządy (z zachowaną gwarancją minimalnej funkcji dworcowej – poczekalnia, biletomat czy miejsce na sprzedaż biletów). Na nowych dworcach winny być lokalizowane instytucje typu filie czy siedziby urzędów, siedziby straży miejskiej czy posterunki policji lub biblioteki. By dworzec żył i miał gospodarza.
Tak w skrócie wygląda mój plan dla kolei. Może bez fajerwerków, za to skupiający się na podstawowych bolączkach polskiej kolei, z perspektywy 5 lat zarządzania w Kolejach Dolnośląskich, 15 lat doradztwa w Instytucie Rozwoju i Promocji Kolei oraz ponad 30 lat świadomego korzystania z usług kolei. To oczywiście moja perspektywa. Zapraszam do dyskusji na łamach Raportu Kolejowego na temat działań poprawiających konkurencyjność kolei.

Piotr Rachwalski
Manager, ekspert rynku kolejowego

Dodaj komentarz