Poza powyższymi usługami, warto abym wspomniał także o projekcie, który przetestowaliśmy jako PKP TELKOL na dworcu Bydgoszcz Główna jeszcze wiosną tego roku, a który jest aktualnie testowany na Dworcu Warszawa Centralna. Mowa tutaj o możliwości lokalizacji i nawigacji wewnątrz budynku z wykorzystaniem urządzeń „beacon”. Sygnał GPS nie pozwala na tak dokładne pozycjonowanie użytkownika wewnątrz pomieszczenia. Beacony to małe urządzenia zasilane bateriami, łączące się np. ze smartfonem czy tabletem za pomocą technologii Bluetooth. W połączeniu z dedykowaną aplikacją beacony mogą stanowić świetne narzędzie wspierające podróżnych w korzystaniu z infrastruktury dworcowej. Obecnie jesteśmy w trakcie pilotażu rozwiązania na dworcu Warszawa Centralna. We współpracy z PKP S.A. przetestujemy kilka funkcjonalności, które w niedalekiej przyszłości wesprą podróżnych z niepełnosprawnościami – na początek ruchowymi. Naszą intencją jest, aby osoba poruszająca się na przykład na wózku inwalidzkim mogła za pomocą aplikacji w telefonie odnaleźć w rozkładzie jazdy swój pociąg, ustalić peron z którego odjeżdża i do tego właśnie peronu wyznaczyć ścieżkę dojścia z uwzględnieniem na przykład wind czy pochylni.
Poza funkcją nawigacyjną i lokalizacyjną, testujemy także potencjał informacyjny beaconów, począwszy od udostępnienia mobilnej mapy dworca (ze wskazaniem punktów usługowych, toalet, kas biletowych), aż do wysyłania krótkich powiadomień np. o aktualnych opóźnieniach pociągów, utrudnieniach na dworcu, promocjach (np. zniżki na bilet). PKP TELKOL obecnie dąży do zwiększenia portfela zamówień w zakresie prac budowlano – montażowych instalacji urządzeń i systemów telekomunikacyjnych w zakresie realizacji kluczowych dla gospodarki krajowej projektów infrastrukturalnych dotyczących poprawy dostępności kolejowej do portów w Gdyni, Szczecinie i Świnoujściu. To część szerszych działań Rządu polegających na zwiększeniu kolejowego dostępu do portów morskich, które mają skrócić czas załadunku i rozładunku towarów, a tym samym mają służyć zwiększeniu konkurencyjności polskich portów na rynku europejskim. Spółka dysponuje odpowiednim doświadczeniem oraz personelem pracowniczym, które pozwolą w pełni realizować jednocześnie te trzy inwestycje.
Dodatkowo prowadzimy szeroko zakrojone rozmowy z partnerami biznesowymi w zakresie wyceny i realizacji prac budowlano – montażowych instalacji urządzeń i systemów telekomunikacyjnych oraz systemów dynamicznej informacji pasażerskiej w zakresie ogłoszonego przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. przetargu na przebudowę stacji Warszawa Zachodnia, który to dworzec jest największy w Polsce pod względem ruchu pasażerskiego. W ciągu doby obsługuje około 1000 pociągów aglomeracyjnych i dalekobieżnych. W marcu 2018 r. PKP Polskie Linie Kolejowe zawarły umowę na realizację cyfrowej sieci łączności kolejowej w zharmonizowanym, europejskim standardzie GSM-R. Wraz z innymi wdrożeniami nowy standard ma funkcjonować na 15 200 km najważniejszych linii kolejowych. Zamówienie ma zostać zrealizowane w 65 miesięcy, a zatem w sierpniu 2023 r. sieć powinna być gotowa.