Aktualności

Zabytkowy wagon spalinowy przekazany Parowozowni Skierniewice

PKP Energetyka przekazała na rzecz Polskiego Stowarzyszenia Miłośników Kolei odnowiony pojazd do utrzymania sieci trakcyjnej. Uroczyste przekazanie pojazdu SR71-04 do kolekcji historycznego taboru Polskiego Stowarzyszenia Miłośników Kolei odbyło się w sobotę 6 października.

– Serdecznie dziękujemy PKP Energetyka za bezpłatne przekazanie tego eksponatu. Pojazd został pięknie odmalowany przez ekipę strzemieszyckiej sekcji i teraz znajduje się w zabytkowej hali wachlarzowej naszej Parowozowni. Na trasie udostępnionej do zwiedzania będzie bardzo ciekawym punktem.
– mówi Judyta Kurowska-Ciechańska, wiceprezes Zarządu Głównego Polskiego Stowarzyszenia Miłośników Kolei

 

Kompleks skierniewickiej parowozowni powstał w 1845 r., a najstarszy zachowany budynek pochodzi z 1857 r. Obecny kształt obiekt otrzymał w latach 1940-41. Od roku 1991 kolej zrezygnowała z eksploatacji obiektu, ostatni pracownicy PKP opuścili ten teren trzy lata później. Po wielu latach Skarb Państwa przekazał Parowozownię Stowarzyszeniu z przeznaczeniem na utworzenie muzeum dawnej kolei.
– Wagon serii SR71 stanowi cenne uzupełnienie już istniejącej kolekcji taboru kolejowego, który zgromadzony został w zabytkowej Parowozowni. Będzie przypominać zwiedzającym lata intensywnej elektryfikacji kolei – dodaje Judyta Kurowska-Ciechańska.
– PKP Energetyka stale rozwija się i modernizuje, także w dziedzinie taboru, którym zarządzamy. Dlatego bardzo chętnie przekazaliśmy miłośnikom kolei wycofany już z użytkowania pojazd serii SR71– mówi Marcin Zalewski, Pełnomocnik Zarządu PKP Energetyka ds. Bezpieczeństwa Ruchu Kolejowego.
Wagon spalinowy do utrzymania sieci trakcyjnej to cenny eksponat dla miłośników historii kolei. – Osobiście przyprowadziłem wagon w jego pierwszym kursie z zakładu w Lubaniu Śląskim do parowozowni Jaworzno Szczakowa. Był tam przez kilka lat, a następnie został przekazany do parowozowni w Katowicach. Po latach eksploatacji wagon trafił do PKP Energetyka – wspomina Bruno Kozłowski, maszynista, który prowadził nowy pojazd z zakładu, w którym SR71-04 zbudowano.
Projekt spalinowego wagonu rewizyjnego serii SR71 został opracowany w Biurze Konstrukcyjnym COBiRTK w początku lat 70-ych ubiegłego wieku. Masa pojazdu wynosiła 19,5 tony, a prędkość konstrukcyjna 80km/godz. Produkowany był w latach 1974 – 1982 przez Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego Lubań Śląski. Łącznie zbudowano 23 egzemplarze. Spalinowy wagon rewizyjny SR71 wyposażony jest w ruchomy pomost do pracy przy sieci trakcyjnej. Ze specjalnego stanowiska możliwe było również obserwowanie stanu sieci podczas jazdy.
Wagon spalinowy SR71 został wyprodukowany jako następca kończących swoją służbę wagonów produkcji niemieckiej: SR51 (dwuosiowy) i SR52 (czteroosiowy).

RK