Warszawskie tramwaje przyspieszą aż na czterech liniach. Już teraz mieszkańcy stolicy przejechać mogą z Dworca Centralnego do GUS szybciej o dwie minuty.
Zielona fala objęła 1,5 km trasy na Alei Niepodległości w Warszawie. Tramwaje szybciej przejadą przez pięć skrzyżowań: przy Koszykowej, Nowowiejskiej, Trasie Łazienkowskiej, Nowogrodzkiej i przy Rondzie Czterdziestolatka.
Skrócony czas przejazdu tramwajów to wynik wprowadzenia nowoczesnych programów sterowania sygnalizacją świetlną. Światła skoordynowane zostały ze sobą na odcinku Dworzec Główny – GUS. Tramwaj podjeżdżając do kolejnych skrzyżowań od razu może jechać dalej i nie musi czekać pod sygnalizatorem. Pracę systemu wspomagają czujniki w torowisku i dane z systemu nawigacji satelitarnej GPS.
Lokalizacja tramwaju jest aktualizowana na bieżąco i pozwala precyzyjnie przewidzieć, kiedy wagon do kolejnego skrzyżowania. Dzięki połączeniu kilku sposobów wykrywania tramwajów i nadawania im priorytetu czas przejazdu na odcinku o długości 1,5 km skraca się nawet o 2 minuty. Szybciej jadą cztery linie – 10, 17, 33, 41.
Zielona fala dla tramwaju w całym mieście
– W Warszawie jest coraz więcej skrzyżowań z priorytetem dla tramwajów – informują przedstawiciele Tramwajów Warszawskich. – Wprowadziliśmy to rozwiązanie już na 156 z ponad 255 takich miejsc. System priorytetów obejmie wszystkie warszawskie skrzyżowania z torami i sygnalizacją świetlną. Na koniec roku 2021 planujemy objąć zieloną falą dla tramwajów 75% takich skrzyżowań. Do końca 2022 roku priorytetem dla tramwajów ma zostać objętych minimum 90% skrzyżowań.
GPS i przetwarzanie danych w chmurze
Tramwaje Warszawskie jako jedyne w Polsce i jedne z niewielu na świecie stosują , przy budowie priorytetów dla tramwajów ograniczają rozwiązania oparte na kablach czy dodatkowych urządzeniach na rzecz tzw. wirtualnej lokalizacji GPS i przetwarzania danych w chmurze.
– Jeszcze niedawno instalacja „zielonej fali” oznaczała, że na torach trzeba było zakładać czujniki wykrywające nadjeżdżające tramwaje z odległości nawet kilkuset metrów – dodają przedstawiciele TW. – Koszt budowy takiej instalacji na jednym skrzyżowaniu wynosił kilkaset tysięcy złotych. Oznaczało to także budowę podziemnych instalacji, a nawet rozkopywanie ulic. Są to konkretne oszczędności – nawet kilkaset tysięcy złotych na jednym skrzyżowaniu. Teraz prace instalacyjne ograniczone są wyłącznie do samego skrzyżowania.
To nie pierwsze działania TW, usprawniające ruch tramwajowy w mieście. Priorytetowe przejazdy tramwajów wdrażane są od 2014 r. Efekty widać m.in. na linii 17 z Tarchomina na Służewiec – po regulacji sygnalizacji świetlnej podróż trwa 10 min krócej, a podróż linią 41 z Żerania Wschodniego – trwa dziewięć minut krócej. Przejazd przez Bródno do Dworca Wileńskiego na Pradze skrócił się o trzy minuty, a prędkość wzrosła o 15 procent. Bardzo popularna linia 2 z Nowodworów do metra Młociny jedzie krócej o 5 minut, co oznacza skrócenie czasu przejazdu aż o jedną czwartą.