Elektryczne zespoły trakcyjne ED74 wracają teraz na polskie tory dzięki staraniom narodowego przewoźnika, który w 2017 roku zapowiedział chęć modernizacji składów. Proces przygotowania do modernizacji rozpoczął się od dialogu technicznego, mającego na celu wyłonienie wykonawcy. Po zakończeniu tego etapu ofertę przedstawiło konsorcjum PESA Bydgoszcz i ZNTK Mińsk Mazowiecki (obecnie PESA Mińsk Mazowiecki). Podpisana w 2019 roku umowa pozwoliła narodowemu przewoźnikowi na wywiązanie się z deklaracji.
– Deklarowaliśmy, że nie zostawimy pociągów ED74 i teraz możemy powiedzieć, że osiągnęliśmy cel, który postawialiśmy sobie w 2017 roku. Jako spółka skarbu państwa nie możemy pozwolić sobie na niekorzystanie z wciąż sprawnego taboru, który z pełnym powodzeniem może wozić pasażerów. Zdefiniowane przez nas trasy kursowania dla popularnych Edyt pomogą kontynuować realizację naszej polityki przybliżania kolei dalekobieżnej mniejszym ośrodkom miejskim w Polsce – mówi Jarosław Oniszczuk, Członek Zarządu PKP Intercity.
Nie tylko ED74, ale także lokomotywy
Zakład PESY w Mińsku po raz pierwszy zajął się także kompleksowymi przeglądami lokomotyw EP09, które prowadzą pociągi PKP Intercity z prędkością 160 km/h. Podpisana w sierpniu 2022 roku umowa zakłada wykonanie napraw okresowych P4 15 sztuk lokomotyw elektrycznych serii EP09 (zamówienie podstawowe), z opcją napraw okresowych P4 do 7 kolejnych sztuk lokomotyw. Aktualnie zakończyły się przeglądy dwóch lokomotyw. Kolejne będą sukcesywnie oddawane do eksploatacji, a ostatni pojazd wyjedzie z mińskiego zakładu na początku 2025 roku.
– PESA Mińsk Mazowiecki posiada duże doświadczenie w przeglądach i modernizacjach taboru kolejowego, więc z zainteresowaniem przystąpiliśmy do zaprojektowania i dokonania przebudowy elektrycznych zespołów trakcyjnych ED74 przystosowując je w pełni do ruchu dalekobieżnego. Zmniejszenie powierzchni okien, likwidacja jednej pary drzwi na każdym członie oraz zastosowanie nowoczesnych materiałów izolacyjnych pozwoliły zapewnić odpowiedni poziom komfortu termicznego i akustycznego. A nowoczesny napęd jest gwarantem odpowiedniej dynamiki jazdy i niezawodności. Składam podziękowania pracownikom PKP Intercity za partnerską współpracę oraz wszystkim pracownikom zaangażowanym w ten wymagający projekt, który pomimo pandemii oraz skutków wojny zrealizowaliśmy terminowo – mówi Jacek Bilski, Prezes Zarządu PESA Mińsk Mazowiecki
Rozwój współpracy PKP Intercity z PESĄ Bydgoszcz
Zrealizowana umowa to kolejny już przykład udanej współpracy pomiędzy bydgoskim producentem a PKP Intercity. W ramach realizowanej strategii inwestycyjnej PKP Intercity obydwie spółki podpisały już umowy o łącznej wartości 2,95 mld zł brutto.
Pod koniec października ubiegłego roku narodowy przewoźnik podpisał kontrakt z PESĄ Bydgoszcz na zakup 16 nowych lokomotyw elektryczno-spalinowych wraz ze świadczeniem usług utrzymania. Hybrydowe lokomotywy będą pierwszymi tego typu pojazdami w parku taborowym przewoźnika. Wartość zamówienia wynosi 554,6 mln zł brutto.
W ubiegłym roku, podczas Targów INNOTRANS, spółki podpisały także warty 376 mln zł brutto kontrakt na naprawę na piątym poziomie utrzymania (P5) 59 wagonów serii 152A i 154A.