Konsorcjum firm Egis Poland, Egis Rail (Francja) oraz Jaf-Geotechnika wykona prace przygotowawcze dla węzła kolejowego Centralnego Portu Komunikacyjnego. Oferta złożona w przetargu wyniosła 19,9 mln zł netto i była najkorzystniejszą spośród wszystkich 3 oferentów.
Budowa węzła kolejowego CPK zapewni integrację Portu Solidarność z krajową siecią połączeń kolejowych. Decyzję o wyborze najlepszej oferty podjęto w poniedziałek 17 maja. Wcześniej – w czwartek 13 maja – spółka wybrała wykonawcę STEŚ dla odcinka Warszawa Łódź.
Spółka CPK wskazała wykonawcę prac przygotowawczych dla linii Warszawa – CPK – Łódź
Węzeł CPK to centralny element całego systemu kolejowego, który jest największą częścią Programu CPK. Będzie to obiekt, który w jednym miejscu zintegruje wszystkie rodzaje transportu – kolejowy, lotniczy i drogowy. Z tego powodu będzie to jedna z najbardziej skomplikowanych inwestycji infrastrukturalnych ostatnich lat.
– Przed wykonawcą trudne zadanie. Nawet renomowane firmy inżynierskie rzadko mierzą się z tak skomplikowanym przedsięwzięciem. Węzeł CPK będzie całkowicie zintegrowany z lotniskiem. Będzie on w stanie obsłużyć przeszło połowę kolejowych relacji dalekobieżnych w Polsce, a także kolej regionalną i aglomeracyjną. Pasażerowie będą mogli dzięki temu dotrzeć do Portu Solidarność ze wszystkich stron świata. Układ węzła umożliwi również podróż w każdym z tych kierunków pasażerom wsiadającym lub przesiadającym się na CPK. Podpisanie umowy nastąpi natychmiast po uczynieniu zadość formalnościom przetargowym – mówi Mikołaj Wild, prezes spółki CPK.
Węzeł CPK będzie zlokalizowany na styku najważniejszych linii kolejowych w Polsce, w tym:
- linii nr 85 z Warszawy w kierunku Łodzi, Sieradza, Wrocławia i Poznania (w ramach tzw. szprychy nr 9),
- linii nr 5 w kierunku Płocka, Włocławka, Trójmiasta, Bydgoszczy i Torunia (w ramach szprychy nr 1),
- linii nr 4 (Centralnej Magistrali Kolejowej) w kierunku Katowic i Krakowa (w ramach szprychy nr 7),
- linii nr 88 w kierunku Warki, Radomia, Sandomierza i Rzeszowa (w ramach szprychy nr 6),
- linii nr 1 w kierunku Częstochowy, Opola i Kłodzka (w ramach szprychy nr 8),
- linii nr 3 w kierunku Kutna i Konina (w ramach szprychy nr 10).
Na budowie węzła CPK skorzystają nie tylko pasażerowie połączeń dalekobieżnych. Korzyści odczują też użytkownicy tras regionalnych i aglomeracyjnych. Powstaną bowiem dogodne relacje łączące m.in. Grodzisk Mazowiecki, Żyrardów, Sochaczew i Błonie z Warszawą i z planowanym lotniskiem, a regionalne ekspresy zapewnią szybkie połączenia z miastami zachodniego Mazowsza (np. Płock) i województwa łódzkiego.
Przedmiotem zamówienia jest wykonanie tzw. STEŚ, czyli studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego dla planowanego węzła kolejowego CPK obejmującego odcinki linii kolejowych w relacjach dalekobieżnych:
- odcinek linii kolejowej nr 85 pomiędzy rejonem Tłustego a rejonem Wiskitek (pozostała część trasy Warszawa – Łódź jest objęta osobnym zamówieniem, które zostało rozstrzygnięte 13 maja 2021 r.),
- odcinek linii kolejowej nr 5 pomiędzy stacją Korytów na styku z Centralną Magistralą Kolejową a punktem przecięcia z linią nr 3 (Warszawa – Poznań) w rejonie Sochaczewa, Teresina i Niepokalanowa oraz
- łącznice pomiędzy liniami nr 5 i 85 w konfiguracji zależnej od wariantu.
I w relacjach regionalnych:
- odcinki linii kolejowych zapewniające połączenie pomiędzy linią nr 3 (Warszawa – Poznań) na styku pomiędzy Błoniem i Sochaczewem a linią nr 1 (Warszawa – Łódź) lub ewentualnie przedłużeniem linii nr 447 na styku pomiędzy Żyrardowem a Grodziskiem Mazowieckim oraz
- łącznice pomiędzy liniami nr 1, 3 i 447 w konfiguracji zależnej od wariantu.
Poza ofertą Konsorcjum Egis Poland, Egis Rail (Francja) i Jaf-Geotechnika, do przetargu stanęło konsorcjum Multiconsult Polska, Arcadis, Transprojekt Gdański i IDOM Inżynieria, Architektura i Doradztwo (32,97 mln zł netto) oraz Voessing Polska (35,8 mln zł netto).