RK: Jaki jest odzew na inicjatywy dla bezpieczeństwa ? Jak Pan oceni współpracę z grupami docelowymi np. ośrodkami ruchu drogowego?
MO: PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. wykorzystują różne metody i kanały komunikacji, by zwiększyć bezpieczeństwo na przejazdach. Ostatecznie najważniejsze decyzje podejmuje kierowca, stąd ważna jest edukacja dla obecnych i przyszłych kierowców. Jednak istotna jest rola nauczycieli i instruktorów szkół nauki jazdy. Wychodząc z założenia, że lepiej przygotowany nauczyciel, to bezpieczniejszy uczeń, w ramach kampanii Bezpieczny przejazd – „Szlaban na ryzyko!”, w 2016 roku rozpoczęliśmy cyklu warsztatów edukacyjnych dla instruktorów nauki jazdy, a od 2017 roku również dla egzaminatorów WORD. Ich celem jest edukacja i podnoszenie świadomości o zagrożeniach wynikających z niezachowania ostrożności na przejazdach, a przez to zmniejszenie zdarzeń na skrzyżowaniach kolejowo-drogowych. Rozmawiamy i przekazujemy szkolącym przyszłych kierowców dodatkowe materiały. Było już 26 warsztatów na terenie całej Polski. Działania objęły blisko 2 200 ośrodków szkolenia kierowców w 16 województwach.
Podczas spotkań instruktorzy nauki jazdy otrzymują od PLK „pigułkę” wiedzy, którą mogą wykorzystać podczas zajęć z kursantami. Organizowane seminaria umożliwiają instruktorom i przedstawicielomi WORD czynny udział w dyskusji z fachowcami z zakresu bezpieczeństwa kolejowego oraz szansę omówienia aktualnych zagadnień. Materiały wideo ze zdarzeń na przejazdach, infografiki z zasadami bezpieczeństwa i dodatkowe pomoce dydaktyczne zostały przekazane do kilku tysięcy ośrodków szkolenia kierowców. W tym roku również będziemy kontynuować cykl warsztatów.
RK: W zeszłym roku PLK podpisały umowę na zakup specjalistycznych pojazdów do utrzymania infrastruktury kolejowej. W jaki sposób wpływa to na poprawę bezpieczeństwa.?
MO: W ramach projektu za 250 mln zł, zawartego w Krajowym Programie Kolejowym i współfinansowanego z środków unijnych, zakupiliśmy 47 specjalistycznych maszyn, do sprawnego usuwania usterek na liniach kolejowych oraz kontroli mostów i wiaduktów. Zamówiony sprzęt wzmocni zespoły techniczne na terenie całego kraju. Zakupiliśmy 36 wózków motorowych. Nowe pojazdy są szybsze i silniejsze od używanych dotychczas. 6 nowoczesnych pojazdów wzmocniło już zespoły techniczne w Bydgoszczy, Łodzi, Wałbrzychu, Krakowie, Gdyni i Poznaniu. Następne 15 wózków zasili w tym roku zakłady m.in. w Białymstoku i Rzeszowie. Poprzednie zakupy wózków motorowych przeprowadzone były w latach osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych.
PLK zakupiły również profilarkę tłucznia. Teraz będzie możliwe szybkie wykonywanie prac w torze, co przełoży się na sprawniejsze i bezpieczniejsze podróże. Na sieci kolejowej mamy także 6 nowych wózków spalinowych m.in. do udziału w pracach interwencyjnych. Pojazdami dysponują zespoły techniczne m.in. na Śląsku, Mazowszu i na Lubelszczyźnie. Dwie wysokowydajne podbijarki torowe, jedna rozjazdowa przyspieszą prace interwencyjne, co skróci czas napraw i zapewni sprawne oraz bezpieczne podróże i przewóz towarów. W tym roku PLK zakupiły też także pojazd do kontroli obiektów inżynieryjnych, m.in. mostów i wiaduktów. Dzięki zastosowaniu wysięgnika z koszem możliwe będą przeglądy trudno dostępnych miejsc na około 6400 obiektach inżynieryjnych. Nowe maszyny, pozwalając w krótkim czasie usunąć awarię, zapewnią regularność, punktualność i bezpieczeństwo ruchu kolejowego. Pamiętajmy, że to nie jedyny sprzęt zakupiony przez spółkę w zeszłym roku. PLK uzupełniają także specjalistyczny sprzęt ratowniczy, który pozwala skracać czas usuwania skutków zdarzeń na torach. W 2018 r. za blisko 11 mln zł zakupiliśmy 5 pojazdów szynowo – drogowych oraz jeden pociąg ratownictwa technicznego, które umożliwiają szybsze przywracanie ruchu na liniach kolejowych. Nowy sprzęt jest wykorzystywany przez specjalistyczne kolejowe zespoły ratownictwa, które rozmieszczone są na terenie całego kraju, by jak najszybciej dojechać do miejsc potencjalnych zdarzeń. W tym roku popisaliśmy już umowy na kolejne pojazdy, które będą działały na torach. Zakupiliśmy kolejny nowy pociąg ratownictwa technicznego, który będzie stacjonował we Wrocławiu.