Firma Torhamer z Gdyni złożyła najkorzystniejszą ofertę w przetargu na zaprojektowanie i wybudowanie odcinka linii kolejowej o długości 1,5 km – bajpasu PKM, fragmentu objazdu kolejowego na Kaszuby. PKP PLK nadal nie wybrały wykonawcy swojego odcinka o długości 16 km.
Gdyńska firma złożyła ofertę opiewającą na kwotę 43,25 mln zł i to ona zwyciężyła w przetargu ogłoszonym przez Pomorską Kolej Metropolitalną. Inwestycja na 1,5 km odcinku trwać będzie dwa lata. Na realizację swojego odcinka tzw. „bajpasu kartuskiego” PKM SA przeznaczyła 56,82 mln zł (brutto).
Do przetargu stanęły 4 firmy:
- TORHAMER sp. z o.o. spółka komandytowa z Gdyni – 43,25 mln zł
- Pomorskie Przedsiębiorstwo Mechaniczno-Torowe sp. z o.o. z Gdańska – 49,16 mln zł
- ROVERPOL sp. z o.o. z Warszawy (lider konsorcjum) – 51,84 mln zł
- NDI sp. z o.o., NDI SOPOT S.A. (partner) z Sopotu – 65,8 mln zł
Tzw. „bajpas kartuski” to kolejowa trasa objazdowa z Gdańska do Kartuz przez Gdańsk Kokoszki i Starą Piłę, w śladzie dawnych linii kolejowych nr 234 i 229. Powstaje ona w związku z przygotowywaną przez PKP PLK elektryfikacją i budową drugiego toru na linii 201 linii Gdynia – Kościerzyna – Bydgoszcz. Z powodu tej inwestycji ruch kolejowy do Kartuz i w kierunku Kościerzyny – jaki od 5 lat jest systematycznie rozwijany na linii PKM – może zostać nawet całkowicie wstrzymany i zastąpiony komunikacją zastępczą.
PKP Polskie Linie Kolejowe deklarują, że elektryfikacja linii nr 201 – wraz z rozbudową – potrwa do 2025 r. Jak informuje portal trojmiasto.pl, Pomorska Kolej Metropolitalna negocjuje z kolejarzami, by w pierwszej kolejności rozpocząć prace na odcinku Rębiechowo-Osowa. Jeżeli się uda, w roku 2023 pierwsze składy zasilane prądem przejadą odcinkiem Gdańsk Wrzeszcz – Gdańsk Osowa.
Prace przy „bajpasie kartuskim” będą się składać z dwóch części: modernizacji ok. 15 km istniejącej linii Gdańsk Kokoszki – Stara Piła – Żukowo – Glincz (należącej do PKP PLK i przez nie realizowanej) oraz odbudowy niespełna 1,5 km toru na odcinku PKM Gdańsk Kiełpinek – Gdańsk Kokoszki (realizowanej przez należącą do Samorządu Województwa Pomorskiego spółkę PKM SA przy współpracy z miastem Gdańsk).
Szczegóły:
Cztery oferty w przetargu na zaprojektowanie i budowę tzw. „bajpasu kartuskiego”