Komisja Europejska, ÖBB i austriacki minister ochrony klimatu zaprezentowali na wiedeńskim Dworcu Głównym nowe malowanie lokomotywy ÖBB. To jedno z działań promujących obchodzony w 2021 r. Europejski Rok Kolei.
Celem ERK2021 jest promocja kolei, jako bezpiecznego i zrównoważonego środka transportu. W oficjalnej prezentacji nowego malowania lokomotywy udział wzięli: minister ochrony klimatu Leonore Gewessler, ambasador Komisji Europejskiej w Austrii Martin Selmayr oraz prezes ÖBB Andreas Matthä.
Lokomotywa o mocy ok. 10 tys. KM będzie ambasadorem ERK w Austrii i krajach sąsiednich.
– Ochrona klimatu jest dla nas niezwykle ważna, dlatego dziś inwestujemy duże pieniądze w rozbudowę infrastruktury kolejowej w Austrii – inwestujemy więcej, niż kiedykolwiek wcześniej – podkreślał Leonore Gewessler, minister ochrony klimatu. – Walka z kryzysem klimatycznym wymaga również silnych partnerów, takich jak ÖBB, i wsparcia całej UE. Szczególnie cieszę się, że nowa lokomotywa UE jeździ po torach w całej Austrii, promując Europejski Rok Kolei i niesie przesłanie o przyjaznej dla klimatu mobilności.
O inwestycjach mających na celu ochronę klimatu mówił także ambasador KE w Austrii – Martin Selmayr.
– Europejski Rok Kolei przypada we właściwym czasie. Dlaczego? Z trzech powodów: po pierwsze, inwestycje w kolej to dobra droga do ochrony klimatu. Po drugie – kolej jest ze sobą powiązana – lokomotywa unijna symbolizuje spójność w Europie, a ze względu na pandemię potrzebujemy tego bardziej niż kiedykolwiek. Po trzecie, w maju rozpoczyna się konferencja na temat przyszłości Europy. Unijna lokomotywa symbolicznie pokazuje, że jesteśmy gotowi zacząć wprowadzać kolej w wizję silnego, ekologicznego i kosmopolitycznego kontynentu – podkreślił Selmayr.
O istocie Europejskiego Roku Kolei mówił dyrektor generalny ÖBB, Andreas Matthä.
– Europejski Rok Kolei jest ważnym symbolem przyjaznej dla klimatu Europy – ponieważ stajemy przed znaczącym pytaniem, jak w przyszłości możemy sprawić, by europejski transport był bardziej przyjazny środowisku – mówił. – Odpowiedź może być tylko jedna: inwestować w kolej. UE potrzebuje więcej pociągów, abyśmy mogli osiągnąć cele klimatyczne, ale koleje również potrzebują więcej Europy, aby w przyszłości stać się szybszymi, bardziej cyfrowymi i wydajniejszymi pojazdami.
Przyszłość to pociąg
Transport odpowiada za 25 procent emisji gazów cieplarnianych. Ruch kolejowy emituje tylko 0,4 proc. tych gazów, bowiem w Europie w dużej mierze jest on elektryczny. Kolej jest również jedynym środkiem transportu, który od 1990 r. nieprzerwanie zmniejsza emisję CO2.
Europejski Rok Kolei wpisuje się w wysiłki UE na rzecz promowania przyjaznych dla środowiska środków transportu i osiągnięcia neutralności klimatycznej do 2050 r. poprzez Europejski Zielony Ład. ÖBB już teraz przoduje, jeśli chodzi o wzmacnianie przyjaznej dla klimatu mobilności w Europie i oszczędza ponad 4 miliony ton CO2 rocznie.
Nowa lokomotywa UE symbolizuje silne partnerstwo między ÖBB, ministerstwem ochrony klimatu i Komisją Europejską.