PKP Polskie Linie Kolejowe przeznaczyły ponad 43 mln zł na usprawnienie podroży i przewozów ładunków na linii Kłodzko – Wałbrzych. Prace obejmą dwa mosty – nad Nysą Kłodzką i Ścinawką – oraz wiadukt kolejowy Do tej pory PKP PLK przeznaczyła na inwestycje kolejowe w regionie ponad 150 mln zł. Przebudowano m.in. stację Kłodzko Miasto i Kłodzko Główne. Przebudowywana jest stacja Ścinawka Średnia.
Przebudowa mostu nad Nysą Kłodzką, rzeką Ścinawką i wiaduktu kolejowego zwiększą sprawność ruchu kolejowego z Kłodzka do Wałbrzycha. Przebudowywane obiekty zapewniają obecnie ruch po jednym torze. Wykonane prace pozwolą na przejazd pociągów po dwóch torach. Będzie lepsza możliwość organizacji połączeń pasażerskich. Sprawniej pojadą składy towarowe m.in. do Ścinawki Średniej i miejsc załadunku kamienia. Ruch pociągów towarowych prowadzony jest z Nowej Rudy w stronę Kłodzka i dalej w kierunku Kamieńca Ząbkowickiego i Wrocławia.
– Kolej, najbardziej ekologiczny środek transportu, staje się sprawniejsza na terenie całej Polski dzięki miliardowym inwestycjom z Krajowego Programu Kolejowego. Na Dolnym Śląsku PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. już zwiększyły możliwości kolei. Dzięki podpisanej umowie, kruszywa z regionu Kłodzka sprawnie i bezpiecznie pojadą na inwestycje. Budujemy kolej bezpieczną, komfortową i coraz bardziej przewidywalną – powiedział Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.
– Umowa podpisana dziś na przebudowę mostów i wiaduktu na trasie Kłodzko – Wałbrzych to kolejne zwiększenie możliwości kolei na terenie Dolnego Śląska. Inwestycja pozwoli na rozwój przewozów pasażerskich i znacznie poprawi warunki przewozów towarowych na trasach, którymi wożone są kamień i materiały na budowy w całej Polsce. To bardzo ważne działanie dla gospodarki – powiedział Ireneusz Merchel, prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
Największym z przebudowywanych obiektów jest most nad Nyską Kłodzką i drogą o długości ponad 200 metrów. Obiekt z dziewiętnastego wieku o kratownicowej konstrukcji stalowej jest otoczony opieką konserwatorską. Jego charakter zostanie zachowany. Przeprawa będzie odnowiona i wzmocniona. Podobne zabiegi przejdzie most nad Ścinawką o długości 180 m. Przebudowa obejmie także wiadukt nad ul. Półwiejską. W ramach podpisanej umowy wykonane będą również prace, które obejmą tory i rozjazdy. Zaplanowano roboty z branży teletechnicznej i elektroenergetycznej.
Umowę na „Zaprojektowanie i wykonanie robót dla przebudowy trzech obiektów inżynieryjnych: most w km 0,346; wiadukt w km 0,654; most w km 1,824 linii kolejowej nr 286 Kłodzko Główne – Wałbrzych Główny w ramach projektu pn.: „Poprawa stanu technicznego obiektów inżynieryjnych – etap II” będzie realizować konsorcjum firm w składzie: Dolnośląskie Przedsiębiorstwo Napraw Infrastruktury Komunikacyjnej Dolkom Sp. z o. o. (Lider Konsorcjum) i Dromosttor s.c. Paweł Chapiński Ireneusz Chapiński (Partner Konsorcjum). Wartość umowy wynosi 43 579 674,81 zł netto.