W najbliższym czasie uruchomiona zostanie nowa linia intermodalna, która połączy Helsinki z Zhengzhou, czyli stolicą chińskiej prowincji Henan. Według fińskiego operatora ruchu kolejowego, firmy Nurminen Logistics, takie działanie jest wynikiem niewystarczającej przepustowości przejść granicznych na terytorium Polski.
Większe znaczenie fińskiego operatora na Nowym Jedwabnym Szlaku
Nurminen Logistics chce w ten sposób zająć znaczącą pozycję w obsłudze przewozów towarowych między Europą i Chinami. Przewozy kontenerowe na tak zwanym Nowym Jedwabnym Szlaku realizowane są coraz intensywniej, zatem operator ten bez trudu może w tej sieci zająć odpowiednie miejsce. Nie jest to zresztą pierwsza działalność tego rodzaju – przewoźnik organizuje już transport intermodalny do kilku chińskich miast.
Atutem planu Nurminen Logistics jest chęć wykorzystania alternatywnych tras, by jeszcze bardziej zoptymalizować koszty eksploatacyjne oraz czas podróży. W założeniu przejazd trasą będzie zajmował około 12 dni. Kolejną zaletą tego rozwiązania jest także ten sam rozstaw szyn w Finlandii, Rosji oraz na Białorusi. Można dzięki temu skrócić proces transportowy, ponieważ nie jest konieczne przeładowywanie kontenerów na przejściach granicznych, co ma miejsce w przypadku operatorów kolejowych poruszających się na innym rozstawie niż pociągi na Wschodzie.