Pociąg Avelia Horizon, osiągający prędkość do 350 km/h, to najnowszy, aerodynamiczny projekt Alstom. Maszyna została stworzona przy zachowaniu zasad zrównoważonego rozwoju. Nagrodzono ją za połączenie naturalnej estetyki z rozwiązaniami, które umożliwiają osiąganie bardzo dużych prędkości.
Najnowsza generacja pociągu dużych prędkości, Avelia Horizon wyprodukowana przez firmę Alstom, otrzymała prestiżową German Design Award – oficjalną nagrodę za wzornictwo, wspólnie przyznawaną przez Niemiecką Radę Wzornictwa (Rat für Formgebung) i Ministerstwo Gospodarki i Technologii. Nagroda jest wręczana za udane połączenie najnowocześniejszej inżynierii (przy użyciu zrównoważonych rozwiązań) i inspirujący wystrój wnętrz. Skutkuje to zapewnieniem wyjątkowego komfortu jazdy.
Pociągiem Avelia Horizon może podróżować jednocześnie 740 pasażerów, a maksymalna prędkość jaką osiągnie maszyna w trakcie jazdy to 350 km/h. Mimo to, zużycie energii w porównaniu do poprzedniej generacji jest mniejsze o 20%, dzięki aerodynamicznej konstrukcji i wydajniejszemu przenoszeniu trakcji.
– Ten wielokrotnie nagradzany projekt jest wynikiem ścisłej współpracy naszych utalentowanych zespołów inżynieryjnych, zajmujących się doświadczeniami pasażerów oraz ekoprojektowaniem i stylistyką, które starały się zoptymalizować istniejącą platformę Avelia, aby stworzyć uderzający projekt, który ilustruje połączenie naturalnej estetyki z ukierunkowaną na środowisko, bardzo szybką mobilnością – mówi Laurent Jarsalé, wiceprezes, Mainline Platform, Alstom
W 2021 r. Nagroda German Design Award świętuje swoją 10. rocznicę. Każdego roku w skład kapituły złożony jest z czołowych ekspertów, którzy doceniają postęp w projektowaniu, aby w przyszłości widoczne były najnowocześniejsze trendy we wszystkich sektorach gospodarki.
Avelia Horizon – imponujące dzieło współczesnego kolejnictwa
Eksperci Alstomu starali się czerpać z doświadczenia i projekt nawiązuje do pierwszych pociągów dużych prędkości. W pojeździe zastosowano panoramiczną szybę przednią. Z przodu pociągu wprowadzono ulepszenia aerodynamiczne, aby pasażerowie nie odczuwali tak dużej prędkości. Przednia szyba, jak i boczne są również ściśle powiązane, podkreślając aerodynamikę i smukłość Avelii Horizon. Powiększone zostały także wszystkie okna. Poszerzenie podłużnej płaszczyzny reflektorów daje wrażenie zwinnego przyspieszenia i dużej prędkości.
W uzasadnieniu decyzji o przyznaniu nagrody równie ważna jest efektywność i zrównoważony rozwój. Pociąg Avelia Horizon spełnia ambitne cele przemysłu kolejowego w zakresie konkurencyjności i rentowności. Koszty utrzymania będą o 30% niższe, a pociąg w swojej klasie charakteryzuje się najniższym kosztem eksploatacji w przeliczeniu na jednego pasażera.
Jak podaje oficjalna strona Alstom, w rozwój i produkcję Avelia Horizon zaangażowanych jest 11 z 17 zakładów Alstom we Francji:
- Belfort – lokomotywy;
- La Rochelle – zarządzanie projektami, a także projektowanie i montaż wagonów pasażerskich;
- Villeurbanne – pokładowe systemy komputerowe;
- Ornans – silniki;
- Le Creusot – wózki;
- Tarbes – łańcuchy trakcyjne;
- Toulouse – instalacje elektryczne;
- Petit-Quevilly – transformatory trakcyjne;
- Saint-Ouen – systemy sterowania i design;
- Reichshoffen – badania odporności zderzeniowej;
- Valenciennes – wnętrze pociągu
Autor: Kacper Kordalski