W ostatnich dniach Alstom podpisał z grecką spółką Ergose kontrakt o wartości 41 milionów euro. Umowa zakłada kompletną modernizację technologii sygnalizacyjnej na ważnej dla kraju linii Saloniki – Idomeni. Realizacja potrwa trzy lata, a następne 36 miesięcy będzie trwał okres gwarancyjny.
Nie będzie to pierwsza współpraca Grecji z Alstom – firma już od ponad 40 lat uczestniczy aktywnie w budowaniu i unowocześnianiu infrastruktury kraju. Do tej pory realizowała takie projekty, jak chociażby rozbudowa linii metra w Atenach. Dostarczyła ponadto pojazdy szynowe Citadis X05 dla ateńskiej sieci tramwajowej.
Jakie zadania stoją przed Alstom?
Przed Alstom naprawdę sporo pracy! Zgodnie z informacjami podanymi w komunikacie prasowym firmy istotna część kontraktu dotyczy opracowania, instalacji i uruchomienia systemu ETCS Level 1 Atlas 100. Do tego Alstom zajmie się wprowadzeniem elektronicznej blokady w ramach sygnalizacji nastawczej Smartlock 400 i MooN. Zgodnie z zapisami przyjętego projektu konieczne będzie także dokonanie wymiany osprzętu wewnętrznego i zewnętrznego, do którego zaliczono zwrotnice, sygnalizatory i podobne elementy współpracujące z systemami sygnalizacji. Wprowadzi to grecką trasę kolejową do ERTMS, czyli Europejskiego Systemu Zarządzania Ruchem Kolejowym. W znacznym stopniu podniesie to nie tylko przepustowość transportu, ale też poprawi jakość obsługi pasażerów.
W przypadku najistotniejszego węzła kolejowego w Salonikach Alstom zajmie się także wprowadzeniem technologii Iconis, czyli integralnego centrum zarządzania ruchem kolejowym. Wszystkie te modernizacje pozwolą na prowadzenie pociągów pasażerskich z prędkością do 160 kilometrów na godzinę.
Dlaczego trasa Saloniki – Idomeni jest tak istotna?
Linia łącząca Saloniki z Idomeni stanowi część Paneuropejskiego korytarza transportowego. To ciąg komunikacyjny o znaczeniu międzynarodowym, który został rozlokowany niemal na całej szerokości i długości Europy. Omawiana trasa grecka przynależy do korytarza X, w którym wyróżnia się cztery różne możliwe wersje przejazdu.
Korytarz ten łączy Grecję z Węgrami, przebiegając po drodze przez Macedonię, Serbię, Austrię czy Słowenię. Tym samym jest to jeden z najważniejszych korytarzy dla kolejowego transportu towarowego w tym segmencie Unii.