Amerykański operator kolejowy, firma Caltrain, zaprezentował nowe, elektryczne pociągi które już w 2024 roku będą obsługiwały pasażerów na trasach przewoźnika. Wprowadzenie nowoczesnych składów do użytku związane jest z inicjatywą Caltrain Electrification Project.
Jakie zmiany zajdą w Caltrain?
Caltrain podjął decyzję o zamówieniu wydajnych, ekonomicznych pociągów elektrycznych w celu wyłączenia z dalszej eksploatacji stosowanych do tej pory modeli spalinowych. Pierwsze zlecenie dotyczy 19 nowych składów kolejowych o konstrukcji siedmiowagonowej. Pierwszy i ostatni wagon pełnią rolę lokomotyw. W całym pociągu znajdą się także dwie strefy do przewozu rowerów. Ponadto -dwa wagony z miejscami siedzącymi dla pasażerów oraz moduł sanitarny z toaletami. Tych 19 składów ma na początek zastąpić, zgodnie z zapewnieniami, nawet do 75% obecnej floty spalinowej. Produkcja realizowana jest w Salt Lake City, skąd nowe pociągi przejeżdżają do San Jose.
Przewoźnik Caltrain zadbał także o odpowiednie wyposażenie wnętrz nowych pociągów elektrycznych. Pasażerowie będą korzystali z wygodnie rozlokowanych na pokładzie gniazdek zasilania. Komunikaty i inne materiały operator pokaże na multimedialnych wyświetlaczach cyfrowych. Toalety będą natomiast w pełni odpowiadać wymaganiom ADA, czyli amerykańskiej ustawy dotyczącej udogodnień dla osób z niepełnosprawnościami.
Nowoczesne, ergonomiczne fotele pasażerskie zapewnią maksymalny poziom wygody na czas podróży. Operator zakłada, że wszystkie będą zwrócone w jedną stronę, a ewentualne siedzenia zamontowane naprzeciw siebie zostaną przedzielone wspólnym stolikiem.
Na to, jak pociągi elektryczne Caltrain będą wyglądały od zewnątrz wpływ miały głosy pasażerów. Jeszcze w 2017 roku przewoźnik skierował do klientów ankietę, a jej wyniki stały się podstawą do ustalenia ostatecznej kolorystyki malowania. Ta łączy biel, czerwień i ciemny odcień szarego.
W jakich regionach działa Caltrain?
Caltrain jest operatorem podmiejskim, obsługującym linie kolejowe wzdłuż półwyspu San Francisco. Pociągi tego przewoźnika jeżdżą, między innymi, przez Brisbane, Belmont, Palo Alto i docierają do San Jose. Caltrain objął ten sektor w 1992 roku, przejmując spuściznę po San Francisco and San Jose Railroad Company, świadczącym usługi transportowe od 1863 roku.
Głównym celem elektryfikacji tras i wprowadzenia na tory pociągów zasilanych elektrycznie jest przyspieszenie składów i zapewnienie szybszych podróży, w bezpieczniejszych i bardziej komfortowych warunkach. Tym krokiem operator chce również wpłynąć na ograniczenie emisji spalin.