POLREGIO otworzyło oferty w przetargu na zakup nowych pociągów. Zainteresowanych dostawą do 200 elektrycznych zespołów trakcyjnych jest czworo producentów.
Spółka POLREGIO przetarg ogłosiła na początku maja 2022 r. Swoje oferty złożyli:
Na zakup pojazdów POLREGIO chce przeznaczyć kwotę 6 045 446 000 zł brutto. Żadna z ofert nie zmieściła się w wyznaczonej sumie.
Najtańszą ofertę dla POLREGIO przedstawiła spółka H. Cegielski – Fabryka Pojazdów Szynowych, która zaoferowała 7 158 630 996,00 zł brutto. Druga jest PESA Bydgoszcz S.A. z kwotą 9 940 650 285,00 zł brutto. Następnie Newag S.A., który wyliczył zamówienie na sumę 10 757 334 000,00 zł brutto. Najdroższa okazała się zaś oferta Stadler Polska. Producent wyliczył koszt zamówienia na 10 897 405 514,40 zł brutto.
– Jest to pierwsze w 20-letniej historii spółki (po wydzieleniu z Grupy PKP) postępowanie przetargowe na zakup nowego taboru. W najbliższym czasie nastąpi podpisanie umów ramowych z wykonawcami. To potężny kamień milowy w procesie pozyskania nowych pociągów dla POLREGIO. Zamówienia złożymy u producentów, których wyłonią aukcje elektroniczne. Pozwolą nam one ustalić także ostateczną cenę zakupu pojazdów. – powiedział prezes POLREGIO Artur Martyniuk.
W ciągu 36 miesięcy od dnia podpisania umów ramowych, spółka przeprowadzi postępowania wykonawcze. W tym czasie producenci złożą oferty na konkretną liczbę pojazdów. Następnie wezmą udział w aukcji elektronicznej. To właśnie ona pozwoli wyłonić wykonawcę zamówienia oraz ustalić cenę zakupu.
Środki na zakup taboru pochodzić będą m.in. z Unii Europejskiej, w tym z Krajowego Programu Odbudowy, Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027 (FEnIKS) oraz programów regionalnych, a także finansowania dłużnego.
Dostawa zamówionych przez Polregio pojazdów (60 pociągów ezt) zakończyć się ma w 2026 roku.